نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

افزایش شدت موج های گرمایی در دنیای امروز

به گزارش سیناپرس، به گفته آدام وان (Adam Vaughan) دانشمندی که پیشگام چنین مطالعاتی بود، امروزه احتمال وقوع هر موج گرمایی به دلیل تغییرات آب و هوایی بیشتر شده و دیگر نیازی به منتظر ماندن برای مطالعاتی نیست تا نقش گرمایش جهانی در گرمای شدید را مشخص کند.
محققان معمولاً نسبت به مقصر دانستن رویدادهای شدید آب و هوایی خاص در تغییرات اقلیمی هشدار می دهند.

با این حال، محققان می گویند حداقل برای موج گرما، دیگر لازم نیست برای اعلام نقش تغییرات آب و هوایی منتظر بمانیم. پژوهشگران توصیه می کنند که اکنون می ‌توانیم با اطمینان بگوییم که هر موج گرمایی که امروز رخ می ‌دهد، به دلیل تغییرات آب و هوایی شدید تر بوده و احتمال وقوع بیشتری دارد. در حالی که تغییرات کاربری زمین ممکن است بر این احتمال تأثیر بگذارد، دانشمندان معتقدند که شکی نیست که تغییرات آب و هوایی واقعاً موجب تغییر مطلق موج های گرما شده اند.

با این وجود، محققان می‌ گویند هنوز مطالعاتی لازم است تا بدانیم که تغییرات اقلیمی چقدر موج گرمای شدیدتر و محتمل‌ تری ایجاد کرده است. 
در ادامه لوک هرینگتون (Luke Harrington) از دانشگاه ویکتوریا ولینگتون نیوزلند و یکی از پژوهشگران این مطالعات می گوید که موج های گرمایی نوع خشنی از شرایط آب و هوایی هستند که به دلیل تغییرات اقلیمی دستخوش سریعترین تغییرات شده اند.

در مقایسه با تغییر انواع دیگر شرایط آب و هوایی سخت و خشن در می یابیم که با افزایش هر یک درجه دما در گرمایش جهانی، موج های شدیدتری از گرما را تجربه خواهیم کرد.

به گزارش سیناپرس، این بررسی ها نشان داد که اکثر خشکسالی های شدید در سراسر جهان، به تغییرات آب و هوایی نسبت داده نمی شوند و بسیاری از آتش ‌سوزی‌ های جنگلی نیز چنین نیستند. با این حال، مشخص شده است که بارندگی های شدید در اکثر نقاط جهان به دلیل تغییرات آب و هوایی افزایش یافته است.

به گفته پژوهشگران، موج گرمای مرتبط با تغییرات آب و هوایی بین سال ‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰ باعث مرگ ۱۵۷ هزار نفر در سراسر جهان شد که چهار پنجم این مرگ ‌ها در طول موج گرمای اروپا در سال ۲۰۰۳ و موج گرمای روسیه در سال ۲۰۱۰ رخ داد. هرینگتون در انتها می ‌گوید این تلفات تقریباً دست ‌کم ‌گرفته شده اند زیرا بسیاری از نقاط جهان نظارتی بر تغییر امواج گرما نداشته و اغلب تعریفی از آن ندارند.

از کل آمارها، علیرغم اینکه تقریباً ۸۵ درصد از جمعیت جهان در این مناطق زندگی می کنند، تنها ۶.۳ درصد از مرگ و میرها در آسیا، آفریقا، آمریکای جنوبی و مرکزی و دریای کارائیب ثبت شده است.

شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Environmental Research منتشر شده است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل