این سیارات شرایط میزبانی از حیات را دارند

به گزارش سیناپرس، مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد برخی سیارات فراخورشیدی با اتمسفر هیدروژن و هلیوم، قابلیت حفظ حیات در طولانی مدت را دارند. این یافته ها نشان می دهد که حتی سیاراتی با جو بسیار متفاوت از ما می توانند برای دوره های طولانی از تاریخ خود قابل سکونت باشند.

از آنجایی که گازهای هیدروژن و هلیوم به آسانی در قرص سیاره‌ ساز مواد اطراف ستاره‌های جوان در دسترس بودند، همه سیارات اتمسفرهایی را انباشته کردند که تحت سلطه این دو عنصر بودند.

در منظومه شمسی و به طور خاص زمین، سیارات سنگی این جو اولیه را به نفع عناصر سنگین تر، مانند اکسیژن و نیتروژن ، از دست دادند.به گزارش سیناپرس،با این حال، سیارات فراخورشیدی دارای ساختار سنگی بزرگ در فاصله ای مشخص و خاص از ستاره خود می توانند اتمسفر تحت سلطه هیدروژن و هلیوم خود را حفظ کنند.
طی این مطالعات و پژوهش های جدید، ماریت مول لوس و همکارانش تکامل چنین سیاراتی را بررسی کردند. این تیم از یک مدل عددی برای پیش ‌بینی مدت زمانی که سیارات فراخورشیدی غنی از هیدروژن و هلیوم می ‌توانند میزبان آب مایع روی سطح خود باشند، استفاده کردند.

به گزارش سیناپرس، محققان در این مطالعات نشان می‌ دهند که بسته به جرم سیاره و فاصله آن از ستاره‌ اش، این سیاره‌ ها می ‌توانند محیطی سطحی معتدل را تا ۸ میلیارد سال حفظ کنند، مشروط بر اینکه جو این سیاره به اندازه کافی ضخیم باشد. تخمین زده می شود این جو  باید ضخامتی بین ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ برابر جو زمین داشته باشد.
پژوهشگران در این رابطه تاکید می‌ کنند که اگرچه تحقیقات آینده برای رسیدگی به بسیاری از سؤالات حیاتی است، اما داشتن اطلاعاتی مانند احتمال تشکیل این سیارات یا نحوه رسیدن آب مایع به آنجا، مورد نیاز است. این نتایج نشان می ‌دهد که شرایط قابل سکونت ممکن است بسیار متفاوت از آنچه ما روی زمین به آن عادت کرده ‌ایم باشد. بنابراین، آنها می گویند، ما باید هنگام بررسی قابلیت سکونت در سیارات دیگر، ذهنی باز داشته باشیم.

شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Astronomy منتشر شده است.

مترجم: مریم عالمی