سفر ناسا به ماه به تعویق افتاد

به گزارش سیناپرس، روز گذشته برنامه پرتاب فضا پیمای Rocket Lab Electron  در قالب ماموریت CAPSTONE با تاخیری موقت مواجه شد. بر اساس برنامه ریزی جدید، قرار است این عملیات، امروز سه شنبه از مرکز فضایی Mahia، نیوزلند پرتاب شود.

به گزارش وبلاگ ناسا، همزمان با تاخیر فوق، آژانس فضایی فدرال از تاخیر در پرتاب ماهواره CubeSat در روز یکشنبه خبر داد تا زمان بیشتری را برای آزمایشگاه موشک برای انجام بررسی‌های نهایی سیستم فراهم کند.

ناسا در این رابطه گفت: تیم ها در حال ارزیابی آب و هوا و سایر عوامل برای تعیین تاریخ پرتاب بعدی هستند. فرصت بعدی پرتاب در دوره فعلی در ۲۸ ژوئن است. طراحی مسیر CAPSTONE به این معنی است که فضاپیما بدون توجه به تاریخ پرتاب در دوره فعلی، در ۱۳ نوامبر به مدار ماه خود می رسد. 
CubeSat به عنوان یک کاوشگر روباتیک عمل می کند که به عنوان اولین فضاپیما با هدف آزمایش مدار ماه به قمر زمین ارسال شده و و در قالب ماموریت منحصر به فرد CAPSTONE، اجرایی می شود.

ماموریت CAPSTONE به عنوان یک مسیر یاب برای ساخت ایستگاه در مدار ماه عمل می کند. این ایستگاه که از آن با عنوان Gateway یاد می شود در نهایت از بازگشت طولانی مدت انسان به سطح ماه پشتیبانی می کند.

به گزارش سیناپرس، این ماموریت بخشی از برنامه قرن بیست و یکم ناسا به نام آرتمیس است که در اساطیر یونانی خواهر دوقلوی آپولو بود. هدف این برنامه اعزام مجدد فضانورد  به ماه در سال ۲۰۲۴ ، یعنی بیش از نیم قرن پس از آخرین فرود آپولو در ماه است.

به گفته ناسا، CAPSTONE با اعتبارسنجی فناوری‌ های ناوبری و تأیید دینامیک مدار هاله‌ شکل، که به طور رسمی به عنوان مدار هاله‌ی مستطیلی نزدیک شناخته می‌شود، به کاهش خطر برای ماموریت های فضاپیماهای آینده کمک می‌ کند.
به گزارش سیناپرس، بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، پس از یک سفر چهار ماهه به ماه، CAPSTONE حداقل شش ماه به دور ماه می چرخد تا ویژگی های مدار را درک کند.به گزارش سیناپرس،  همچنین در این ماموریت، عملکرد فناوری ناوبری مبتکرانه فضاپیما به فضاپیما و قابلیت های برد یک طرفه مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت که این موضوع می تواند به فضاپیماهای آینده در ماموریت های فضایی کمک کند کمتر به زمین متکی بوده و با مرکز ماه ارتباط بگیرند.

مترجم: حمید تعالی
منبع: upi
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا