نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

رایانه‌های معلم، راهبردی برای تحول نظام آموزشی

فرآیند یادگیری انسان بسیار پیچیده است. بسیاری از ما بارها و بارها در زندگی با مفاهیم و مطالبی روبرو بوده­‌ایم که یادگیری آنها برایمان دشوار بوده است. همچنین بارها نیز مطالب دیگری را به راحتی آموخته‌­ایم.

با اینکه راه­‌های زیادی مبتنی بر پژوهش­‌های میدانی برای آشنایی با فرآیند یادگیری انسان وجود دارد، اما شاید علوم رایانه به همراه روان­‌شناسی بتواند به درک هر چه بهتر این فرآیند و در نتیجه طراحی دروس مختلف به گونه­‌ای که بیشترین بازدهی آموزشی را به همراه داشته باشد کمک کند.

 

رایانه به عنوان یک دانشجو

مفهوم «یادگیری ماشین (Machine Learning) در سال­‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در این رویکرد، کارشناسان با طراحی الگوریتم­‌هایی ویژه این امکان را به رایانه می­‌دهند تا بتواند داده­‌هایی را دریافت و الگوهای موجود در آنها را استخراج کند. در واقع در رویکرد «یادگیری ماشین» رایانه همچون یک دانشجو است که باید چیزهایی بیاموزد. هدف از یادگیری ماشین، دستیابی به مدل­‌هایی است که بتوان از آن برای مدیریت حجم عظیمی از داده­‌های مختلف استفاده کرد.

ابزارهایی نظیر نرم افزارهای تشخیص صدا و یا خودروهای هوشمند را می­‌توان از جمله برنامه­‌هایی دانست که بر اساس رویکرد یادگیری ماشین طراحی شده‌­اند.

 

رایانه به عنوان یک معلم

اما مفهوم یاددهی ماشین رویکردی عکس یادگیری ماشین را در پیش می­‌گیرد. در این روش، به جای اینکه انبوهی از داده­‌ها را به ماشین بدهیم و از آن بخواهیم تا الگوهای مختلف موجود در آن را از طریق تحلیل این داده‌­ها بیابد، داده­ها و الگوها مشخص است و در عوض، رایانه به بررسی بهترین شیوه عرضه این اطلاعات به یک انسان می­‌پردازد. در واقع، در شیوه یاددهی ماشین، رایانه نقش یک معلم را دارد.

در شیوه یاددهی ماشین، رایانه از محاسبات بسیار پیچیده برای مدل­‌سازی یک دانشجو و محاسبه بهترین شیوه برای آموزش یک مطلب خاص به او استفاده می‌کند. از آنجا که انسان­ها با هم متفاوت هستند، شیوه‌­های یادگیری آنها نیز با یکدیگر متفاوت است. این امر سبب می­‌شود که فرآیند یاددهی ماشین از پیچیدگی زیادی برخوردار شود، زیرا عوامل مختلف شخصیتی و سبک‌­های گوناگون یادگیری انسان­‌ها باید در این فرآیند مد نظر قرار گیرد.

 

آینده یاددهی ماشین

رویکرد یاددهی ماشین هنوز در اوایل مسیر خود قرار دارد. هدف نهایی این شیوه، بهره­‌گیری از مدل­‌های شناختی مختلفی که از یادگیری انسان در دنیای واقعی و دستیابی به مدلی برای پیش بینی الگوی برتر یادگیری هر فرد و در نهایت عرضه مطالب مختلف در قالب این الگو است.

یاددهی ماشین یکی از جدیدترین حوزه­‌های هوش مصنوعی است که شاید در آینده بتواند نظام آموزشی رایج را دگرگون ساخته و به شکل­ گیری شیوه­‌هایی نوین برای آموزش بیانجامد.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل