نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تشخیص 50 درصد موارد سرطان سینه در ایران در مراحل اولیه

 دکتر محمد هادی زاده روز چهارشنبه در حاشیه دهمین کنگره انجمن علمی جراحان عمومی ایران اظهار کرد:امروزه سرطان پستان بالاترین آمار ابتلا در دنیا و ایران در بین زنان را دارد و از آنجایی که این بیماری سبب کاهش توانایی و عمر زنان می شود انجام هر اقدامی در زمینه تشخیص و پیشگیری از ابتلای این بیماری می تواند در افزایش شاخص سلامت زنان موثر باشد.

وی با اشاره به اینکه سالانه 10 هزار نفر در ایران به سرطان پستان مبتلا می شوند، افزود:بر این اساس هر 50 دقیقه یک زن به این بیماری مبتلا می شود.
هادی زاده با بیان اینکه میزان ابتلا به سرطان سینه در دنیا و بویژه آمریکا دو تا سه برابر ایران است، گفت:با اینحال در این کشورها این بیماری به موقع تشخیص و درمان می شود اما در ایران به دلیل اینکه این بیماری به موقع تشخیص و درمان نمی شود شیب ابتلا به آن بالا است.
رییس موسسه پیشگیری از سرطان پستان با اشاره به برنامه غربالگری که در برخی از کشورهای دنیا در زمینه ابتلا به سرطان پستان انجام می شود،اظهار کرد: این غربالگری در کشورهایی مانند انگلیس، آمریکا و کانادا انجام می شود اما در کشور ما به دلیل نبود امکانات کافی توجیه اقتصادی ندارد.
هادی زاده ادامه داد: در ایران 50 درصد از موارد ابتلای سالانه در مراحل اولیه تشخیص داده می شود این در حالی است که در سایر کشورهای دنیا 85 درصد در مرحله اولیه و فقط 15 درصد تشخیص دیر هنگام داده می شود.
وی گفت: از آنجایی که در غربالگری در کشور ما توجیه اقتصادی ندارد باید در زمینه افزایش آگاهی زنان جامعه از طریق اطلاع رسانی در رسانه های جمعی اقدامات لازم صورت گیرد.
رییس موسسه پیشیگیری از سرطان پستان خاطرنشان کرد: تشخیص زودهنگام و در مراحل اولیه سرطانپستان سبب درمان آسان تر، ارزان تر، با کیفیت بهتر می شود و دیگر نیازی به برداشت بافت سینه نیست.
هادی زاده گفت: شروع سن سرطان سینه در کشور ما 10 سال جوان تر از دنیاست؛ به این صورت که آمار ابتلا به این سرطان در افراد زیر 40 سال در دنیا بین 6 تا 7 درصد است اما در ایران بین 15 تال 20 درصد است.
وی علت ابتلا به این بیماری را عوامل ژنتیکی و برخی ریز فاکتورها عنوان کرد و افزود: هنوز علت اصلی ابتلا به این بیماری در دنیا شناخته شده نیست و در حالی بررسی است.
وی در مورد درمان سرطان پستان اظهار کرد: جراحی، رادیو تراپی و شیمی درمانی روش های درمان سرطان پستان به شمار می رود و در بین این روش های درمانی، جراحی از نظر میزان درصد تاثیر بالاترین تاثیر را در درمان سرطان سینه دارد.
وی افزود: جراحی 49 درصد، جراحی و رادیوتراپی 40 درصد و جراحی و شیمی درمانی 11 درصد در درمان سرطان سینه موثر است.
دهمین کنگره سالانه انجمن علمی جراحان عمومی ایران امروز چهارشنبه 21 مرداد ماه با حضور جمعی از متختصصان و جراحان رشته های مختلف پزشکی در مرکز همایش های رازی آغاز به کار کرد. این کنگره 23 مردادماه پایان می یابد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل