نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

طراحی اطلس پیش بینی تاثیر بیماری ها بر سلامتی جامعه

به گزارش سیناپرس، تیمی از محققان دانشگاه آرهوس اطلس جدیدی بر پایه  پیش بینی مرگ و میر ناشی از بیماری های خاص تهیه کردند. مطالعه آنها مجموعه گسترده ای از تخمین های مرگ و میر ناشی از بیماری ها و عوامل خارجی را ارائه می دهد.

برآوردهای مرگ و میر می تواند تصمیم گیری در مورد نحوه اولویت بندی و تخصیص منابع برای مراقبت های بهداشتی را تنظیم کند. با این حال، مطالعات مربوط به بررسی اختلالات و برآورد مرگ و میر به اندازه کافی انجام نشده است.

تا به حال، محققان در برخی موارد معیارهای نسبی مرگ و میر را در میان افراد مبتلا به یک مشکل سلامتی خاص با کل جمعیت مقایسه کرده اند. در موارد دیگر، تمرکز این مطالعات بدون توجه به تفاوت در سن شروع بیماری، بر تخمین های اولیه امید به زندگی بوده است.

طی این مطالعات جدید، محققان دانمارکی طیف گسترده تری از اختلالات را پوشش دادند. یافته‌های آن‌ها می‌تواند به دانشگاهیان، پزشکان و سیاست‌گذاران علاقه‌ مند به ارتباط بین بیماری‌ها و تخمین‌های مرگ ‌ومیر کمک زیادی کند.

این اطلس جدید و دارای جزئیات، اطلس دانمارکی مرگ و میر بیماری نامیده می شود. این اطلس در واقع یک ابزار تعاملی آنلاین است که می تواند پیش بینی کند که یک فرد در صورت ابتلا به یکی از ۱۸۰۰ اختلال، تا چه میزان امید به زندگی خواهد داشت.به گزارش سیناپرس، برای توسعه این ابزار، تیم تحقیقاتی دانشگاه آرهوس، داده‌ های بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر را در فاصله سال های ۲۰۰ تا ۲۰۱۸، مورد بررسی قرار دادند. 

اولگوئر پلانا ریپول، محقق ارشد تیم تحقیقاتی فوق در مورد این اطلس می گوید: اکثر مقالات قبلی از معیارهای نسبی مرگ و میر یا برآوردهای خام امید به زندگی استفاده کرده اند. در اینجا، ما از روش جدیدی استفاده می کنیم که مرگ و میر زودرس را برای بیش از ۱۸۰۰ بیماری مختلف با دقت بیشتری ثبت می کند.
محققان در این پروژه، پانلی از معیارهای اپیدمیولوژیک و مرگ و میر را تهیه کردند. این عوامل شامل سن شروع بیماری، میزان بروز و میزان مرگ و میر می شود. همچنین ارزیابی معیارهای مرگ و میر برای افراد مبتلا به اختلال نسبت به جمعیت عمومی نیز تهیه شد.

این نوع داده ها می توانند تجزیه و تحلیل واضح تری از پیوندهای بین اختلالات و تخمین های مرگ و میر را امکان پذیر کرده و معیاری برای طراحی مداخلات بهداشتی مفیدتر ارائه دهد. اطلس فوق همچنین می تواند به عنوان راهنما توسط محققان سلامت مورد استفاده قرار گیرد. به گزارش سیناپرس،شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی  PLOS Medicine منتشر شده است.

مترجم: ناصر پورقدیمی
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل