نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف بزرگترین پدیده فضایی به وسعت پنج میلیارد سال نوری

گروهی از ستاره شناسان امریکایی و مجارستانی موفق به کشف بزرگترین پدیده فضایی در جهان شده اند که قابل رویت است. این پدیده متشکل از ۹ انفجار پرتو گاما ( GRBs) است که در حدود پنج میلیارد سال نوری وسعت دارد. انفجار پرتو گاما (Gamma-ray burst) و مخفف GRB به فوران ناگهانی و شدید پرتو گاما در اعماق کیهان گفته می‌ شود.

انفجار گاما زودگذر است و معمولا حدود چند ثانیه طول می‌ کشد، اما در کنار پرتو گاما امواج رادیویی و گاه نور مرئی نیز از محل انفجار ساطع می‌ شود و برخلاف پرتوهای گاما پیامدهای رادیویی آن می‌ توانند تا هفته‌ ها ادامه داشته باشند. انفجارهای پرتو گاما، درخشان ترین رویدادها در جهان هستند که انرژی آزاد شده از آنها در مدت چند ثانیه برابر با انرژی آزاد شده در مدت بیش از ۱۰ میلیارد سال از عمر خورشید است.

ستاره شناسان بر این باورند که انفجارهای اشعه گاما در نتیجه نابودی گسترده ستارگان در سیاه چاله ها بروز می کند. نور حاصل از این انفجارها به ستاره شناسان کمک می کند تا به نقشه دقیق تری از کهکشان های دور دست پیدا کنند. انفجارهای پرتو گاما تاکنون در چندین رصدخانه مستقر در زمین و فضا دیده شده اند.

به گزارش مهر ، انفجارهای پرتو گاما  (GRBs) در فواصل بسیار مشابهی از زمین و در حدود هفت میلیارد سال نوری واقع شده اند. وسعت انفجارهای پرتو گاما که حلقه کیهانی تازه کشف شده را نشان می دهند بیش از ۵ میلیارد سال نوری تخمین زده شده است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل