نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

غذاهای سردرد آور را بشناسیم

گروهی از پژوهشگران در یک پروژه  تحقیقاتی برای شناسایی غذاهای عامل ایجاد سردرد به بررسی برخی از مواد غذایی خاص پرداختند . آن ها طی این مطالعات دریافتند که مواد غذاهایی دودی شده و یا فرآوری شده همچون گوشت ، ماهی و سبزیجات که در آن از ترکیباتی چون نمک ، نتیترات سدیم و یا شکر استفاده شده در ایجاد سردرد بسیار موثر هستند .

از دیگر مواد موثر در ایجاد سردرد می توان به پنیر های کهنه و  چندین ساله ، مرکبات ، کلم ترش و سس سویا نیز اشاره کرد .

بر اساس گفته محققان ، این مواد غذایی حاوی تیرامین (Tyramine) ، اسید آمینه طبیعی هستند که از تجزیه پروتئین ها در مواد غذایی مانده ( چندین ماهه یا چندین ساله )  تشکیل شده و می تواند باعث افزایش فشار خون  و در نتیجه به عنوان عاملی موثر برای بروز سردرد ظاهر شود .

لازم به توضیح است که تیرامین (Tyramine) ماده ‌ای است که به طور طبیعی در غذاهای مانده وجود دارد . بر اساس مطالعات انجام شده در این زمینه ،  به طور معمول هر قدر ماده غذایی پروتئینی مانده‌ تر باشد ، تیرآمین آن نیز بیشتر خواهد بود . لازم به توضیح است که  میزان تیرآمین در پنیر ، با توجه به نوع فرایند ، نوع تخمیر ، قدمت ، نوع فساد و حتی نوع آلودگی باکتریایی متفاوت است .

پژوهشگران معتقد هستند که پرهیز از مصرف مواد غذایی حاوی تیرآمین مانند پنیر مانده ، برخی گوشت‌ های فرآوری‌ شده و غذاهای ایجاد کننده فشار خون ، به ویژه برای افرادی که از داروهای بازدارنده مونوآمین اکسیداز برای درمان سردرد خود استفاده می کنند ، ضروری به نظر می‌ رسد چرا که مصرف غذاهای حاوی تیرامین هم زمان با مصرف داروهای مهار کننده مونوآمین اکسیدازها موجب افزایش بیش از حد فشار خون خواهد شد .

منبع 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل