نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تستی جالب برای بررسی شانس مرگ و میر فرد در ده سال آینده

به گزارش سیناپرس، نتایج یک پژوهش جدید نشان از آن دارند که ناتوانی در ایستادن روی یک پا به مدت 10 ثانیه در اواسط زندگی یا در سنین بالاتر، با افزایش تقریباً دو برابری خطر مرگ به هر دلیلی در 10 سال بعد مرتبط است. به گفته محققان، این تست تعادلی ساده و ایمن را می‌توان در بررسی‌های معمول سلامت برای افراد مسن گنجاند. 

برخلاف تناسب اندام هوازی و قدرت و انعطاف عضلانی، تعادل تا دهه ششم زندگی به خوبی حفظ می شود، ولی از آن زمان به بعد، شروع به کاهش نسبتاً سریعی می کند. 

با این حال، ارزیابی تعادل به طور معمول در بررسی های سلامت مردان و زنان میانسال و مسن گنجانده نمی شود، احتمالاً به این دلیل که هیچ آزمایش استانداردی برای آن وجود نداشته و داده های کمی نیز در این خصوص وجود دارند.

به همین دلیل، محققان دانشگاه سیدنی استرالیا و موسسه ای تحقیقاتی از کشور برزیل می‌خواستند دریابند که آیا تست تعادل می‌تواند یک شاخص قابل اعتماد برای بررسی خطر مرگ یک فرد به هر علتی در دهه آینده باشد و بنابراین آیا ممکن است در بررسی‌های معمول سلامت گنجانده شود.

آن ها بدین منظور به تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از 1702 شرکت کننده 51 تا 75 ساله پرداختند که حدود دو سوم آن ها مرد بودند.به گزارش سیناپرس، وزن و چندین معیار مهم دیگر در این افراد اندازه گیری شد و ضمنا به عنوان بخشی از چک آپ، از آن ها خواسته شد تا 10 ثانیه بدون هیچ گونه حمایت اضافی روی یک پا بایستند. 

برای بهبود استانداردسازی آزمون، از شرکت‌کنندگان خواسته شد که جلوی پای آزاد خود را در پشت ساق پای مخالف قرار دهند، در حالی که بازوهای خود را در کناره‌ها نگه داشته و نگاه خود را مستقیماً به جلو ثابت کنند. به گزارش سیناپرس، پیگیری آینده این افراد نشان داد که نسبت مرگ و میر در میان افرادی که در آزمایش فوق مردود شده بودند به طور قابل توجهی بیشتر بود.

بر این اساس و به طور کلی، کسانی که در این آزمایش مردود شدند، سلامت ضعیف تری داشتند، یعنی به نسبت بیشتری چاق بودند یا بیماری قلبی، فشار خون بالا، و پروفایل چربی خون ناسالم داشتند. ضمنا دیابت نوع دو نیز در این گروه، سه برابر شایع تر بود.

محققان پس از محاسبه سن، جنس و شرایط زمینه ای، ناتوانی در ایستادن بدون تکیه گاه روی یک پا به مدت 10 ثانیه را با افزایش 84 درصدی خطر مرگ به هر دلیلی در دهه آینده مرتبط دانستند.

به گفته آن ها، تست تعادل 10 ثانیه ای، بازخورد سریع و عینی را برای بیمار و متخصصان سلامت در مورد تعادل ساکن ارائه می دهد و اطلاعات مفیدی را در مورد خطر مرگ و میر در مردان و زنان میانسال و مسن در بر دارد.

به گزارش سیناپرس، یافته های جالب فوق در مجله British Journal of Sports Medicine منتشر شده اند.

ترجمه: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل