صید بزرگترین ماهی آب های شیرین در جهان

به گزارش سیناپرس، بر اساس بیانیه روز دوشنبه Wonders of the Mekong، یک شرکت مشترک کامبوجی – آمریکایی، این ماهی خاردار که در ۱۳ ژوئن صید شد، از پوزه تا دم تقریباً چهار متر طول داشته و وزن آن کمی کمتر از ۳۰۰ کیلوگرم است.

این گروه پژوهشی گفت که رکورد قبلی برای یک ماهی آب شیرین یک گربه ماهی غول پیکر ۲۹۳ کیلوگرمی مکونگ بود که در سال ۲۰۰۵ در تایلند کشف شد.
این لقمه ماهی بزرگ توسط یک ماهیگیر محلی در جنوب استانگ ترنگ در شمال شرقی کامبوج به دام افتاد. دانشمندان چند ساعت پس از دریافت این خبر پس از نیمه شب به آنجا رسیدند و از آنچه دیدند شگفت زده شدند.

زب هوگان، از پژوهشگران حاضر در این مطالعه در رابطه با این ماهی گفت:  وقتی ماهی به این اندازه را ، به خصوص در آب شیرین می بینید، دچار حیرت خواهید شد. 

ماهی های آب شیرین به ماهی هایی گفته می شود که تمام زندگی خود را در آب شیرین می گذرانند، برخلاف گونه های دریایی غول پیکر مانند ماهی تن و مارلین، یا ماهی هایی که بین آب شیرین و شور مهاجرت می کنند، مانند ماهیان خاویاری بزرگ بلوگا، ماهی های آب شیرین چندان بزرگ نیستند.

به گزارش سیناپرس، هوگان در این رابطه گفت که شکار این لقمه ماهی فقط برای ثبت یک رکورد جدید مهم نبود. او با اشاره به اینکه این آبراه با چالش ‌های زیست‌ محیطی زیادی مواجه است، گفت: این واقعیت که ماهی‌ها هنوز می‌ توانند به این بزرگی برسند، نشانه امیدوارکننده ‌ای برای رودخانه مکونگ است.

رودخانه مکونگ از چین، میانمار، لائوس، تایلند، کامبوج و ویتنام می گذرد. این روز زیستگاه و محل زندگی چندین گونه ماهی غول پیکر آب شیرین است، اما فشارهای محیطی آن در حال افزایش است. به ویژه، دانشمندان بیم آن دارند که یک برنامه بزرگ سدسازی در سال‌های آتی ممکن است به طور جدی محل تخم‌ ریزی این ماهی ها را مختل کند.

هوگان در تکمیل توضیحاتش گفت: ماهی های بزرگ در سطح جهانی در معرض خطر انقراض هستند. آنها گونه های با ارزشی هستند. زمان زیادی طول می کشد تا بالغ شوند. بنابراین اگر قبل از بالغ شدن صید شوند، فرصتی برای تولید مثل ندارند. باید توجه داشت که بسیاری از این ماهی های بزرگ مهاجر هستند، بنابراین برای زنده ماندن به مناطق وسیعی نیاز دارند. آنها تحت تاثیر دخالت های انسانی مانند تکه تکه شدن زیستگاه  به دلیل ساخت سدها و صید بی رویه هستند. بنابراین حدود ۷۰ درصد از ماهی های غول پیکر آب شیرین در سطح جهان در معرض خطر انقراض هستند.

به گزارش سیناپرس، گفتنی است جانورشناسان پیش از رها سازی این لقمه ماهی در رودخانه، یک دستگاه فرستنده را در نزدیکی دم این ماهی بزرگ قرار دادند که اطلاعات ردیابی را برای آن ها ارسال و داده های بی سابقه ای را در مورد رفتار ماهیان غول پیکر در کامبوج ارائه می دهد.
محققان می گویند که این چهارمین ماهی غول پیکری است که در دو ماه گذشته در این منطقه گزارش شده است که همه آنها ماده هستند. آنها فکر می کنند که این منطقه ممکن است یک نقطه مهم برای تخم ریزی این گونه باشد.
در خاتمه گفتنی است این ماهیگیر خوش شانس که لقمه ماهی را زنده صید کرده و در رودخانه نگهداشته و با محققان تماس گرفته بود، ۶۰۰ دلار پاداش دریافت کرد.

مترجم: فاطمه کردی
منبع: cbc
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا