نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

گرمایش زمین کمپ های کوهنوردی را تهدید می کند

به گزارش سیناپرس، کمپ اصلی در حال حاضر در ارتفاع ۵۳۶۴ متری بالای یخچال در حال ذوب شدن قرار دارد. به گفته تارانات آدیکار (Taranath Adhikar) مدیر کل دپارتمان گردشگری نپال، مقامات مجبور شده اند مکان جدیدی را در ارتفاع پایین تر شناسایی و انتخاب کنند و مکان پیشنهادی ۲۰۰ تا ۴۰۰ متر پایین تر از مکان فعلی قرار دارد. آدیکار گفت: ما اکنون در حال آماده شدن برای جابجایی هستیم و به زودی رایزنی با همه ذینفعان را آغاز خواهیم کرد.

وی افزود: این تصمیم با در نظر گرفتن تأثیر گرمایش زمین بر کمپ اصلی گرفته شده است. ذوب شدن سریع یخ ها در هیمالیا باعث بی ثباتی یخچال های طبیعی در کمپ اصلی شده است. با این حال، تغییرات آب و هوایی تنها عامل ایجاد این مشکل نیستند. تعداد بازدیدکنندگان از کمپ اصلی نیز طی سال ‌ها افزایش یافته که یکی از عوامل مؤثر در روند بی ‌ثباتی است.

ادیکار افزود: این امر اساساً مربوط به انطباق با تغییراتی است که در کمپ اصلی شاهد آن هستیم و برای پایداری کار کوهنوردی ضروری شده است. برخی از کوهنوردان مدعی شده ‌اند که شکاف ‌هایی به ‌طور ناگهانی در کمپ ظاهر شده ‌اند. کارشناسان می گویند که ذوب یخچال ها کمپ را بی ثبات کرده و منجر به نازک شدن سریع یخچال ها شده است.

گفتنی است که تحقیقات دانشگاه لیدز نشان داد که منطقه نزدیک به کمپ اصلی به میزان یک متر در سال نازک می شود. در ادامه مقامات ارتش نپال اعلام کردند که در صبح ترک‌های روی زمین ایجاد می ‌شوند که بسیار خطرناک بوده و احتمال سقوط در شب را افزایش می دهند.

به گفته مقامات نپالی، این جابجایی ممکن است تا سال ۲۰۲۴ به طول بیانجامد. اما قبل از آن، مقامات نپال جلسات مشورتی گسترده ای با همه ذینفعان از جمله جوامع محلی برگزار خواهند کرد.

به گزارش سیناپرس، ادیکاری در انتها افزود: ما جنبه‌ های فنی و زیست‌ محیطی کمپ پایه را ارزیابی کرده‌ ایم، اما قبل از اینکه آن را جابجا کنیم، باید این موضوع را با جوامع محلی با توجه به جنبه‌ های دیگری مانند فرهنگ آنها در میان بگذاریم.

مترجم: فاطمه امینی
منبع: ibtimes
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل