امیر شیخ دبیر نخستین رویداد ملی طراحی و ساخت خودروی پرنده در دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: در تولید خودروی پرنده درحال حرکت به ۳ محور عمودپروازی، استفاده از پیشران الکتریکی و خودران هستیم.
وی با اشاره به دسته بندی ابزارها و وسایل حمل و نقل هوایی تاکید کرد: نخست تاکسیهای هوایی مدرن هستند که به صورت عمودپرواز مورد استفاده قرار میگیرند. دوم خودروهای پرنده است که علاوه بر امکان پرواز، امکان حرکت روی زمین را نیز دارا بوده و اغلب هواگردهای این دسته برای پرواز نیاز به باند دارند. سوم طرحهای ترکیبی هستند که هم قابلیت حرکت روی زمین را دارا هستند و هم عمدتاً عمود پروازند و در واقع ترکیبی از دو دسته اول هستند.
دبیر نخستین رویداد ملی طراحی و ساخت خودروی پرنده در دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: وسایل حمل و نقل هوایی کاربردهای متنوعی دارند از جمله تاکسی هوایی، باربری و لجستیک، گردشگری، نظامی، آتش نشانی و اورژانس هوایی. یکی از مهمترین مولفههای این وسایل حمل و نقل هوایی این است که ویژگی های مهم خودرو و هواپیما را به صورت توامان دارا بوده و با یک قیمت به صرفه ای تمامی این امکانات را برای کاربر فراهم می کنند.
شیخ به چالشها متعدد ساخت و تولید این وسایل حمل و نقل هوایی اشاره کرد و گفت: نخستین چالش، موضوع پذیرش مردمی از جمله اطمینان از ایمنی، عدم آلودگی صوتی، قیمت مناسب و راحتی کاربری میباشد. دسته دوم چالش های امنیتی مربوط به گارد پروازی و وجود مناطق پرواز ممنوع میباشد. سوم چالشهای قانونی هستند که شامل گواهی صلاحیت پروازی، مدیریت ترافیک هوایی، مقررات حمل و نقل درون شهری و …… است.
دبیر نخستین رویداد خودروی پرنده خاطرنشان کرد: یکی دیگر از چالشها، چالش های فنی بوده که الکتریکی سازی خودرو، هوش مصنوعی، پرواز عمودی و راحتی پرواز در شرایط مختلف را شامل می شود. بدیهی است که در حوزه ایمنی نیز باید ملاحظاتی از جمله ایجاد یک سیستم هشدار دهنده و چترنجات مورد استفاده قرار گیرد. ملاحظات اقتصادی و ایجاد تقاضا در بازار نیز به قوت خود باقیست.
شیخ در ادامه تصریح کرد: حتما باید بحث تاکسی هوایی و حمل و نقل هوایی بین شهرهای نزدیک را با قوت پیگیری کنیم و در کشور جا بیندازیم چرا که در کشور ما هنوز زیرساختها فراهم نیست که البته تامین آنها در سازمان هواپیمایی کشوری در حال پیگیری است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دبیر نخستین رویداد خودروی پرنده با اشاره به اینکه تقریباً یک سال است که پژوهشگران دانشگاههای مختلف بر روی این پروژه کار می کنند، گفت: مراکز مختلفی در این طرح با ما مشارکت دارند از جمله بنیاد ملی نخبگان، سازمان هواپیمایی کشوری، سازمان صنایع هوایی و معاونت علمی ریاست جمهوری.
No tags for this post.