نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

جلوگیری از سكته قلبی و سرطان به کمک روغن بذر چای

فاطمه پارسا با بیان اینکه گياه چای  به طور عمده برای تهيه نوشابه چای از برگ هاي لطيف آن كشت و توسعه داده می شود، گفت: علاوه بر آن در پايان دوره رشد، شروع به گلدهی و توليد بذر می كند و استخراج روغن از بذر چاي به كمك روش های دستگاهی استخراج به كمك نيروی فشار در دمای بالا انجام می شود.

وی افزود: بذر چای حاوی 32 – 30 درصد روغن خوراكي است كه به دليل اسيدهاي چرب غيراشباع مانند اولئيك اسيد و لينولئيك اسيد خاصيت دارويی دارد.

پارسا ادامه داد: اسيدهای چرب اصلی در روغن بذر چاي شامل اولئيك اسيد، لينولئيك اسيد، پالمتيك اسيد و استئاريك اسيد است.

وی افزود: بيشترين درصد از اسيدهاي چرب، مربوط به اولئيك اسيد حدود 70 درصد، مشابه درصد آن در روغن زيتون است، كه باعث شده است خصوصيات شيميايي آن شبيه روغن زيتون شود.

عضو هيئت علمی مركز تحقيقات چاي كشور گفت:درصد لينولئيك اسيد در روغن بذر چاي حدود 22 درصد است كه جزء روغن های ضروري در رژيم غذايي انسان محسوب می شود.

وی گفت: اسيدهاي چرب موجود در روغن بذر چای از لحاظ علم داروشناسي و تغذيه بسيار حائز اهميت است، چون اين روغن باعث كاهش فشار و كلسترول خون می شود و از سكته قلبی و سرطان جلوگيري بعمل می آورد.

پارسا خاطرنشان کرد:از سوي ديگر، كيفيت روغن بذر چای در طول انبارمانی به دليل دارا بودن مقدار زيادي پلي فنل كه خاصيت به دليل دارا بودن مقدار زيادي پلي فنل كه خاصيت آنتي اكسيدانتي دارند، بسيار خوب حفظ می شود.

وی گفت: همچنين، روغن بذر چاي در صنايع غذايي بعنوان ماده خام در تهيه كره كاكائو ومارگارين استفاده می شود.

گفتگو:رقیه قدیمی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل