به گزارش سیناپرس، برخلاف اخبار علمی بسیاری که تاکنون از مضرات آنلاین بودن کودکان و نوجوانان سخن گفته اند، نتایج یک پژوهش جدید توسط پژوهشگران نروژی نشان می دهند وقت گذراندن کودکان در مقابل صفحات نمایش، می تواند با بالارفتن کیفیت زندگی آن ها همراه باشد.
به گفته مجریان این تحقیق از دانشگاه اسلو، ما در واقع برعکس نتایج پیشین را گرفته ایم. تحقیق ما نشان داد که ارتباط مثبتی بین کیفیت زندگی خود گزارش شده نوجوانان و مقدار زمانی که آن ها به صورت آنلاین می گذرانند، وجود دارد.
این مطالعه جدید بر این اساس شکل گرفته که کودکان و نوجوانان نروژی بیشترین زمان را در سراسر اروپا به صورت آنلاین سپری می کنند و درعین حال، هنگام گزارش میزان خوشحالی خود از زندگی، بالاترین امتیاز را کسب می کنند. این ها یکی از نتایج حاصل از مطالعه EU Kids آنلاین در سال 2018 هستند.
حالا در تجزیه و تحلیل جدید که در مجله Journal of New Media & Society منتشر شده است، محققان نگاه دقیق تری به نحوه ارتباط مقدار زمان آنلاین بودن با احساس کودکان و نوجوانان از وضعیت زندگی خود انداخته اند.
آن ها هم به چگونگی تأثیر زمان آنلاین بر کیفیت زندگی گزارش شده توسط خود و هم به عواملی که بر رابطه بین این دو تأثیر می گذارد نگاهی علمی کرده اند.
در این پژوهش که 1001 فرد در سنین بین 9 تا 16 در آن مشارکت داشته اند، فعالیت هایی که کودکان از طریق آن ها وقت خود را به صورت آنلاین می گذرانند نظیر رسانه های اجتماعی و بازی ها رصد شده و در کنار آن، سایر عوامل اجتماعی مرتبط با آن ها مانند خانواده، مدرسه و وضعیت اجتماعی-اقتصادی نیز بررسی شده اند.
نتایج این بررسی ها نشان می دهند که شرایط خانوادگی، برای مثال این که آیا قوانین سختگیرانه ای در مورد زمان صفحه نمایش وجود دارد یا این که آیا زمان هایی صرف تسهیل و بحث در مورد نحوه استفاده کودکان از رسانه های دیجیتال می شود، بر کیفیت زندگی این کودکان و نوجوانان تأثیر می گذارد.
محققان می گویند: یافتههای ما نشان میدهند برای کودکانی که از خانواده و محیط مدرسه حمایتکنندهای برخوردارند، تعداد زیاد ساعتهای صفحه نمایش زمانی که صحبت از کیفیت خوب زندگی به میان میآید بیشتر مثبت است تا منفی.
آن ها می افزایند: ابزارهای دیجیتال برای برقراری ارتباط با دوستان و خانواده، سرگرمی و آموزش استفاده می شوند. این احتمال وجود دارد که تمرکز بیش از حد بر روی نکات منفی و خطرات احتمالی به جای اثرات مضر واقعی، به کاهش تمرکز بر میزان واقعی تجربیات مثبت روزانه کودکان و نوجوانان در فضای مجازی بینجامد.
به گزارش سیناپرس، به گفته محققان، این بدان معناست که زمان آن رسیده است که نگاهی گسترده تر به بحث آسیب پذیری های کودکان و نوجوانان در مورد استفاده آنلاین داشته باشیم و اثرات مفید آن ها را نیز به شیوه ای مناسب تر بیان نماییم.
ترجمه: محمدرضا دلفیه