در فصل تابستان مراقب گزش کنه باشید

دکتر محمود رضا رسولی در گفتگو خبرگزاری سیناپرس، اظهار کرد: در فصل تابستان احتمال بروز تب کریمه کنگو دور از انتظار نیست که از دو راه به انسان منتقل می شود که یکی از این روش ها انتقال از طریق گزش کنه آلوده به ویروس اتفاق می افتد و روش دیگر نیز از طریق تماس با گوشت آلوده به ویروس تب کریمه است.

وی افزود: کنه ای که حاوی ویروس تب کریمه باشد در صورت گزش این بیماری را به انسان منتقل می کند که توصیه می شود افراد از له کردن مستقیم کنه با انگشتان دست خودداری کنند.

دکتر رسولی خاطرنشان کرد: این بیماری در گوشت دام نیز ممکن است وجود داشته باشد که با توجه به جمود نعشی در کشتارگاه این ویروس طی فرایند جمود نعشی از بین می رود، بنابراین توصیه می شود از ارتباط مستقیم با دام و کشتار دام برای امر قربانی بدون نظارت دامپزشکی خودداری شود و در صورت کشتار از مصرف گوشت تا 24 ساعت خودداری شود و در یخچال نگه داری شود تا جمود نعشی اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه تب کریمه کنگو از طریق لبنیات غیر قابل انتقال است، تصریح کرد: این ویروس هیچ ارتباطی به لبنیات  نداشته و تنها از طریق گوشت آلوده و گزش کنه آلوده به ویروس به انسان منتقل می شود.

مدیر کل دامپزشکی خاطرنشان کرد: احتمال انتقال انسان به انسان ویروس تب کریمه کنگو بسیار بالاست.

گزارش: سحر فرامرزدوست

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا