نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

میوه و سبزی ها را اینگونه تازه نگه دارید

به گزارش سیناپرس، در یک مطالعه جدید بین المللی، یک سیستم بسته بندی ضد میکروبی برای مواد غذایی ارائه شده است که می تواند طول عمر غذاها را افزایش داده و ایمنی غذا را بهبود بخشد. این ماده، غیر سمی و زیست تخریب پذیر است. 

سیستم فوق که در آن برای اثبات مفهوم، از میوه آووکادو استفاده شده است، این پتانسیل را دارد که برای تولید بسته‌بندی مواد غذایی ضد میکروبی کم‌هزینه و سازگار با محیط‌زیست در مقیاس وسیع مورد بهره برداری قرار گیرد.

در حال حاضر، مواد پوششی یا اصطلاحا فیلم های غذایی ضد میکروبی موجود، اغلب به مقادیر زیادی از مواد فعال نیاز دارند. در این خصوص، پوشش های مبتنی بر الیاف، یک جایگزین ارزان قیمت به حساب می آیند، زیرا مواد فیبری نسبت سطح به حجم بالایی دارند که ممکن است استفاده موثرتر از عوامل ضد میکروبی موجود در آن ها را ممکن کند.به گزارش سیناپرس، با این حال، تولید کم توان و تکیه بر مواد بالقوه مضر و فرآیندهای شیمیایی، استفاده کنونی از میکروالیاف در بسته بندی مواد غذایی را محدود کرده است.

حالا پژوهشگرانی از دانشگاه هاروارد آمریکا یک سیستم ریسندگی فیبر با کارایی بالا را ارائه کرده اند که سنتز یک مرحله‌ای و پوشش مستقیم الیاف ضد میکروبی را بر روی غذاهای تازه بدون نیاز به کار اضافه را امکان‌پذیر می‌سازد. 

به گزارش سیناپرس،این الیاف از پولولان، یعنی یک پلی ساکارید طبیعی که توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده به عنوان ایمن در نظر گرفته شده و همچنین عوامل ضد میکروبی مشتق شده طبیعی مانند روغن آویشن و اسید سیتریک ساخته شده اند. 

نویسندگان در بررسی های خود، مقیاس‌پذیری این رویکرد را نیز نشان داده اند. بر این اساس سیستم فوق می‌تواند الیاف را با نرخ تولید بالاتر (0.2 گرم در دقیقه) نسبت به تکنیک‌های رایج تولید الیاف الکتروریسی (0.01 گرم در دقیقه) ایجاد کند.

همچنین در این پژوهش مشخص شد که الیاف پولولان ضد میکروبی، هم در محیط های مایع و هم در خاک تجزیه پذیر هستند و زمانی که برای پوشاندن آووکادو استفاده می شود باعث کاهش پوسیدگی، کاهش وزن و کمتر شدن تغییر رنگ آن می شوند.

به گفته آن ها، فرآیند سنتز مبتنی بر آب، همراه با ماهیت خوراکی و قابل شستشوی پولولان و فناوری الیاف با توان بالا، یک استراتژی امیدوارکننده برای بسته‌بندی ارزان قیمت محصولات غذایی فاسد شدنی ارائه می‌کند.

به گزارش سیناپرس،این یافته های علمی در نشریه Nature Food منتشر شده اند.

ترجمه: رهاامیدوار
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل