نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ارزش‌گذاری چیست؟

ارزش فعلی می‌تواند نشان دهنده‌ ارزش ذاتی، ارزش اقتصادی، ارزش منصفانه یا ارزش بازار باشد که در ادامه به توضیح هر کدام خواهیم پرداخت. عبارت ارزش‌گذاری اغلب در مورد استارتاپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و اینکه منظورمان کدام نوع ارزش است؛ به عوامل زیادی در ارتباط با شرکت بستگی دارد.

چگونه می‌توانیم از ارزش‌گذاری در سرمایه‌گذاری خود سود ببریم؟ برای پاسخ به این سوال کلیک کنید.
 

انواع ارزش‌گذاری ها در شرکت

ارزش ذاتی

ارزش ذاتی همان ارزش واقعی یک شرکت است که با تحلیل بنیادین دارایی‌های مشهود و غیر مشهود شرکت تخمین زده شده و مشخص می‌گردد.

ارزش اقتصادی

بیشترین قیمتی که سرمایه‌گذاران یا خریداران برای دارایی یک شرکت تعیین کرده و حاضر به پرداخت آن باشند را ارزش اقتصادی آن شرکت می‌گویند.

دلایل ارزش‌گذاری شرکت‌ها چه مواردی می‌تواند باشد؟

شرکت‌‌های تجاری بسته به اینکه در آغاز فعالیت باشند یا در حال تغییر استراتژی، دلایل مختلفی برای نیاز به ارزش‌‌گذاری کسب و کار خود خواهند داشت. این دلایل عبارتند از:

جذب سرمایه

گاهی اوقات در هنگامی که یک شرکت تازه تاسیس قصد جذب سرمایه دارد، لازم است برای مشخص شدن سهم سرمایه‌گذاران، آن شرکت ارزش‌‌گذاری شود. سهم هر سرمایه‌‌گذار از نسبت سرمایه وارد شده به استارتاپ بر ارزش پس از جذب سرمایه آن استارتاپ به دست می‌آید.

ادغام و تملیک

گاهی اوقات دو یا چند شرکت برای گسترش فعالیت‌‌هایشان تصمیم می‌‌گیرند که با یکدیگر ادغام شده و به یک شرکت تبدیل شوند. همچنین ممکن است شرکتی قصد تملیک بخشی یا تمام سهام شرکت دیگری را داشته باشد و آن شرکت را خریداری کرده و تحت کنترل بگیرد، چه در زمان ادغام و چه تملیک لازم است تا شرکت‌ها ارزش‌گذاری شوند تا ارزش معامله و یا سهم هر کدام از طرفین مشخص شود زیرا در بعضی موارد امکان دارد طرفین به جای پرداخت پول نقد به عنوان بهای معامله، بخواهند سهام شرکت را واگذار کنند.

موانع موجود بر سر راه ارزش‌گذاری

از آنجایی که ارزش‌‌گذاری فرایند پیچیده‌‌ای به شمار می‌آید، کوچک‌ترین مشکل یا ناهماهنگی می‌‌تواند مانعی برای دستیابی به ارزش واقعی شرکت یا سهام باشد. برای ارزش‌گذاری صحیح، به اطلاعات بسیار کاملی درباره هرشرکت نیاز است. ازجمله: میزان درآمدهای فعلی و جاری، هزینه‌‌ها، وضعیت فروش، صورت‌های مالی، ارزش برند، قیمت سهام، سهم بازار و حتی نحوه عملکرد مدیران که همه و همه در تعیین ارزش واقعی شرکت از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. در حالت کلی دو دلیل عمده برای دست نیافتن به ارزش‌‌گذاری معرفی می‌‌شود.

روش‌های ارزش‌گذاری شرکت‌ها

پس از آنکه لزوم ارزش‌گذاری شرکت ثابت شد و اطلاعات مربوط به آن نیز جمع‌آوری گردید، بهترین روش ارزش‌گذاری انتخاب می‌‌شود. انواع روش‌های ارزش‌‌گذاری بدین شرح‌‌اند:

ارزش‌گذاری براساس دارایی‌های شرکت

دارایی‌های یک شرکت تحت عنوان اوراق سهام تقسیم‌‌بندی، منتشر و ارزش‌‌گذاری می‌‌شود که نحوه ارزش‌‌گذاری سهام بسته به اینکه در زمان تاسیس شرکت، جایگزینی، خرید و فروش باشد متفاوت بوده است.

ارزش‌‌گذاری براساس دیدگاه سودآوری شرکت

در این روش، ارزش سهام بر مبنای سودآوری شرکت و با توجه به عوامل اصلی و مهم و تاثیرگذار بر قیمت سهام سنجیده می‌‌شود. با بررسی تمام ابعاد کسب و کار، صورت‌‌های مالی، دارایی‌‌های مشهود و نامشهود، جریان‌های نقدی و همچنین پیش‌بینی سود سهام در آینده، با دو روش ذیل ارزش‌گذاری می‌‌گردد.
•    ارزش ذاتی سهام
•    ارزش‌گذاری به روش محاسبه P/E

ارزش‌گذاری براساس جریان‌های نقدی تنزیلی

از این روش ارزش‌گذاری برای مشخص نمودن جذابیت در فرصت‌‌های سرمایه‌گذاری استفاده می‌شود. برای این منظور از تخمین جریان‌های آزاد آینده و تنزیل آنها استفاده شده و ارزش فعلی را تخمین می‌زنند و پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری را مورد ارزیابی قرار می‌دهند و چنانچه ارزش جریان نقدی تنزیل یافته بیش از هزینه فعلی سرمایه‌گذاری باشد، نشان دهنده آن است که فرصت مناسبی جهت سرمایه‌‌گذاری به دست آمده است. این روش به ارزش‌‌گذاری تنزیل سود سهام، یاddm   شهرت دارد.

ارزش‌گذاری براساس معیارهای مقایسه‌ای

در این روش با استفاده از ضرایب و تحلیل ضرایب عملیات ارزش‌گذاری انجام می‌شود. می‌توان با استفاده از ارزش یک شرکت  ارزش شرکت‌های دیگر را نیز تخمین زد. در این روش ویژگی‌های عملیاتی و مالی شرکت در یک عدد خلاصه می‌شود و با ضرب شدن در شاخص‌های مالی آن صنعت، می‌توان ارزش شرکت یا سهام آن را به دست آورد. با به کارگیری روش مقایسهای طی دو شیوه ذیل شرکت‌ها و سهام‌شان را ارزش‌گذاری می‌کنند.

جمع بندی

ارزش‌گذاری شرکت‌ها کاربردهای بسیاری دارد که مهم‌ترین آنها یافتن تفاوت میان قیمت سهام و ارزش واقعی آنهاست تا سرمایه‌گذاران بتوانند در هنگام خرید و فروش تصمیم درستی اتخاذ کنند. همچنین ارزش‌گذاری به عنوان فرآیندی مهم در تحلیل شرکت‌ها محسوب می‌شود و جایگاه مهمی در دانش سرمایه‌گذاری دارد. برای مطالعه‌ی بیشتر درباره‌ی این مباحث وارد وب‌سایت آکادمی دانایان شوید.

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل