نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

توضیح وضعیت نادر جاستین بیبر

به گزارش سیناپرس، این هنرمند در ویدئویی به طرفدارانش اعلام کرد: همانطور که می بینید، چشم من پلک نمی زند. من نمی توانم در یک طرف صورتم لبخند بزنم و یک طرف صورت و بینی من تکان نمی خورد.

این ستاره ۲۸ ساله پاپ کانادایی به بیماری به نام سندرم رمزی هانت مبتلا است. این بیماری توسط ویروس واریسلا زوستر ایجاد می شود همان ویروسی که باعث آبله مرغان می شود. به گفته پزشکان، پس از بهبودی یک فرد از آبله مرغان، ویروس می تواند برای چندین دهه در بدن غیر فعال بماند و معمولاً در ساختاری به نام گانگلیون ریشه پشتی که مجموعه ای از سلول های عصبی در کنار نخاع است، پنهان می شود.

آدام تیلور (Adam Taylor) پروفسور و مدیر مرکز آموزش آناتومی بالینی در دانشگاه لنکستر در این باره می گوید: در حالی که این ویروس غیرفعال است، هیچ علامتی ایجاد نمی کند. در برخی افراد دوباره فعال می شود. این بیماری می تواند به صورت خود به خود یا توسط یک محرک شناخته شده، مانند عفونت دیگری از جمله کرونا، ضعف سیستم ایمنی یا استرس اتفاق بیفتد. همه این موارد عملکرد سیستم ایمنی را تغییر داده و ویروس واریسلا را قادر می ‌سازد تا دوباره وارد عمل و باعث بیماری شود.

او می افزاید: هنگامی که ویروس دوباره فعال می شود، معمولاً در یک بخش از بدن و اغلب در بالاتنه به صورت جوش های دردناک و تاول هایی به نام زونا ظاهر می شود. با این حال، هنگامی که فعال شدن مجدد ویروس عصب سر و صورت را تحت تأثیر قرار می دهد به نام سندرم رمزی هانت شناخته می شود. گفتنی است که جیمز رمزی هانت دکتری است که اولین بار این اختلال را در سال ۱۹۰۷ توصیف کرد و این اختلال به نام او ثبت شده است.
سندرم رمزی هانت معمولاً هر سال از هر ۱۰۰ هزار نفر پنج نفر را تحت تأثیر قرار می دهد و هر کسی که آبله مرغان داشته باشد می تواند به طور بالقوه به آن مبتلا شود.

این ویروس مغز را از طریق کانال بسیار باریکی به نام کانال صورت ترک می کند تا به صورت برسد. در هر طرف مغز یک کانال صورت وجود دارد که قسمت چپ و راست صورت را دربر می گیرد. این تونل باریک و استخوانی در داخل یک تکه استخوان بسیار متراکم قرار دارد، بنابراین کوچکترین التهاب می تواند منجر به فشرده شدن عصب شود و چون در عمق جمجمه قرار دارد، درمان آن می تواند بسیار دشوار باشد.

به گزارش سیناپرس، عصب صورت در بخشی از مسیر خود با عصب دهلیزی که در شنوایی و تعادل نقش دارد هم راستا می شود، به همین دلیل است که برخی از افراد مبتلا به سندرم رمزی هانت نیز مشکلات شنوایی مانند وزوز گوش و گاهی اوقات مشکل حفظ تعادل دارند.

دکتر تیلور توضیح می دهد که علائم این سندرم در موارد مختلف متفاوت است، اما معمولاً فلج عصب صورت و ماهیچه های دهان را دچار اختلال کرده و صحبت کردن، لبخند زدن یا اخم کردن را دشوار می کند.

به گزارش سیناپرس، همچنین ممکن است توانایی پلک زدن را محدود کند و برخی افراد دچار اختلال در گفتار و تغییر در ذائقه خود شوند. درضمن بثورات دردناک معمولا روی گوش و اطراف آن، در همان سمت فلج شده ظاهر می شود. یکی از عوارض سندرم رمزی هانت احتمال آسیب به قرنیه چشم است. این اتفاق به دلیل عدم پلک زدن است که به روان شدن چشم کمک می کند. عصب صورت نیز غده اشکی را تامین می کند که ممکن است فلج شود. این غده مایعی را تولید می کند که چشم را روان می کند.

به گفته دکتر تیلور، درمان معمولاً با داروهای ضد ویروسی، استروئیدها و مسکن ها انجام می شود. اگر درمان زودهنگام شروع شود، شانس بهبودی کامل بیشتر است. به گزارش سیناپرس، اگر درمان در عرض سه روز پس از بروز علائم انجام شود، حدود ۷۰ درصد از افراد بهبودی کامل پیدا می کنند. اما اگر درمان در این بازه زمانی شروع نشود، شانس بهبودی کامل به ۵۰ درصد کاهش می یابد.

مترجم: محسن فلاحی پناه
منبع: sciencealert

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل