نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

توصیه های فاصله گذاری اجتماعی در دوره کرونا چقدر اثربخش بود؟

به گزارش سیناپرس، نیکی لیگیت (Nikki Legate) و آرلن مولر (Arlen Moller) استادیاران روانشناسی موسسه فناوری ایلینوی با همکاری محققان دیگر دریافتند که پیام هایی که عاملیت شخصی را تشویق می کنند، بیشتر بر افراد تأثیر می گذارند. 

با شروع خستگی از همه گیری جهانی کرونا، بسیاری از مردم در سراسر جهان به فکر کنار گذاشتن رفتارهای کاهش دهنده خطر هستند، در حالی که برخی حتی با وجود تهدید به مرگ و ابتلا به کووید طولانی مدت و افزایش نرخ ابتلا در بسیاری از افراد، به سرپیچی از دستورالعمل ها دست می زنند. 

لیگیت می‌ گوید: مأموریت این پروژه یافتن راه‌های مؤثر جهانی برای برانگیختن مردم برای مشارکت در فاصله ‌گذاری اجتماعی در سراسر جهان بود و اینکه آیا استفاده از استراتژی ‌های انگیزشی رایج مانند حالت شرمساری و تحت فشار قرار دادن مردم هزینه ‌های ناخواسته ‌ای دارد یا خیر.

لیگیت می افزاید: کرونا یک بیماری همه گیر است که هر گوشه از جهان را تحت تأثیر قرار داده است. برای ما بسیار مهم بود که واقعا بدانیم، اگر پیام های ما موثرتر بودند، آیا در سطح جهانی تاثیری داشت؟ ما علاقه مند به یافتن راه حل هایی هستیم که می تواند در سراسر جهان اعمال شود. 

شرکت ‌کنندگان مطالعه به ‌طور تصادفی در مقابل یکی از سه حالت زیر قرار گرفتند: یک پیام حمایت ‌کننده که الهام ‌بخش باشد، یک پیام کنترل ‌کننده در مورد فاصله‌ گذاری اجتماعی که اجباری و شرم ‌آور بود، یا متنی که اصلاً پیامی نداشت. شرکت کنندگان متن کوتاهی را خواندند که حاوی درخواستی برای شرکت در فاصله گذاری اجتماعی بود و سپس در پاسخ دادن به یک نظرسنجی شرکت کردند.

لیگیت توضیح می دهد: پیام ‌ها کاملاً یکسان بودند، به جز برخی از کلمات کلیدی که شامل سرزنش و شرمساری در مقابل آن‌ هایی که عاملیت و انتخاب شخصی را تبلیغ می‌ کردند. او می افزاید، چیزی که ما دریافتیم این است که پیام‌ هایی که انتخاب و عاملیت شخصی را در مورد فاصله ‌گذاری اجتماعی تشویق می ‌کنند در مقایسه با پیام‌ هایی که کنترل‌ کننده بودند باعث می ‌شوند مردم احساس کنند یک فرد بد و وحشتناک هستند.  

به گزارش سیناپرس، برای مثال، شرکت ‌کنندگانی که یک پیام حمایت‌ کننده را می‌ خواندند، در مقایسه با کسانی که پیامی را که کنترل کننده یا خجالت دهنده بود، می‌ خواندند، احساس نافرمانی کمتری داشتند. مولر می‌ گوید که یافته ‌های این مطالعه منعکس ‌کننده نتایج مطالعات دیگر درباره رفتار انسان و پیام‌ های انگیزشی است.

مولر می ‌گوید: تحقیقات زیادی در زمینه پزشکی رفتاری وجود دارد که از الگوهای مشابهی پیروی می کنند اما فکر نمی کنم هیچ مطالعه ای در مورد انگیزه رفتار سلامتی به اندازه این مطالعه گسترده و متنوع باشد.  بینش‌های مرحله اول تحلیل این داده‌ها در مورد استراتژی‌ های کمپین های پیام‌ رسانی جهانی بود. تحقیقات بعدی می تواند به ابعاد مختلفی که فرهنگ ها در آنها متفاوت هستند نگاه کند. 

شرح کامل این تحقیق و یافته های آن در آخرین شماره مجله تخصصی Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.

مترجم: مهنوش فلاحی پناه

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل