سید محمد علی میرطاهری رئیس مرکز مالکیت معنوی گفت: نشان واحد جغرافیایی با هدف توسعه ثبت نشان های جغرافیایی در مرکز مالکیت معنوی ثبت می شود.
به گزارش بازارکار، سید محمد علی میرطاهری رئیس مرکز مالکیت معنوی در نشست مشترک پروژه مالکیت فکری ایران و سوئیس که با حضور کاردار سوئیس در مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برگزار شد خاطرنشان کرد: نشانه های جغرافیایی که از ظرفیت ها، مرغوبیت و غنای بسیاری در دنیا برخوردار هستند با هدف معرفی محصولات و معرفی نشان های جغرافیایی مورد حمایت قرار گرفته و ثبت می شوند.
وی با اشاره به تولیدات، محصولات و صنایع دستی بسیار خوب کشورمان در مناطق مختلف کشورمان گفت: 176 نشان جغرافیایی در کشور ثبت شده و از این تعداد فقط 67 نشان ثبت بین المللی شده است که تلاش می کنیم در این زمینه گام های بلندتری برداریم.
رئیس مرکز مالکیت معنوی در این نشست که با حضور نمایندگان دستگاه های مختلف از جمله وزارتخانه های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، جهاد کشاورزی، جهاد دانشگاهی، گمرک، ادارات ثت اختراع و برند مالکیت فکری حضور داشتند بر توسعه همکاری با دستگاه ها و سازمان مختلف در زمینه ثبت اختراع، ثبت برند و ثبت نشان های جغرافیایی و آموزش ذینفعان این حوزه تاکید کرد.
وی گفت: نشانه های جغرافیایی (GIS) نشانه های متمایز کننده هستند که محصولات با کیفیت و شهرت را با ناحیه یا منطقه تولید مرتبط کرده و در نتیجه به شناسایی و تشخیص این گونه محصولات در بازار کمک می کنند.
کیم زیتسلر کاردار کشور سوئیس نیز با اشاره به همکاری های مشترک این کشور با ایران در زمینه ثبت نشان های جغرافیایی گفت: ایران دارای ظرفیت های زیادی در حوزه نشان های جغرافیایی است و ما در زمینه ثبت این نشان ها و نیز در قالب طرح های مشترک این همکاری ها را دنبال می کنیم.
وی افزود: کشور سوئیس از یکصد سال پیش در زمینه ثبت نشان های جغرافیایی فعالیت دارد و آمادگی دارد تجارب خود را به ایران منتقل نماید چرا که ایران دارای ظرفیت های فراوانی در زمینه محصولات، تولیدات و کالاهای با قابلیت نشان تجاری در نقاط مختلف خود است.
مونا کنعانیان نماینده مالکیت فکری سوییس در پروژه مدیر پروزه مشترک مالکیت فکری ایران و سوئیس (IRSIP) با اشاره به اینکه کشورمان ایران می تواند با توسعه ثبت نشان های جغرافیایی به زنجیره ارزش در تولیدات و محصولات در بخش های مختلف کمک کند خاطرنشان کرد: در این زمینه یکی از راهکارها توسعه همکاری مشترک با کشورهایی است که در این زمینه تجارب ارزشمندی دارند.
وی به اهمیت ثبت نشان جغرافیایی اشاره کرد و گفت: نشان جغرافیایی می تواند به توسعه اقتصادی و روستایی و توسعه اشتغال و کارآفرینی شود به شرط آنکه به موضوع مدیریت آن در سطح محلی، منطقه ای و ملی و بین المللی آن توجه شود و روی ان کار شود.
این کارشناس امور توسعه روستایی تصریح کرد: اگر به محصولات و تولیدات در عرصه جغرافیایی توجه شود می توانیم به ارزش افزوده و زنجیره ارزش در نشان های جغرافیایی برسیم. نشان جغرافیایی می تواند به حقانیت محصول در محدوده های مشخص جغرافیایی صحه بگذارد و از سرقت و سوء استفاده آن در بازارهای جهانی جلوگیری نماید.
نماینده مالکیت فکری سوییس در پروژه مشترک مالکیت فکری ایران و سوئیس بر تدوین مدل ها و روش های مشخص در حوزه نشان جغرافیایی تاکید و خاطرنشان کرد: با ایجاد انجمن نشان جغرافیایی و شبکه سازی در این حوزه می توانیم به اهداف مورد نظر در توسعه اقتصادی و اجتماعی و توسعه بازار و مشتری برای جامعه هدف هر محل و منطقه دست پیدا کنیم.
وی تصریح کرد: کمک فنی در سطح استراتژیک و سیاستگذاری به منظور حمایت از برنامه ریزی استراتژیک، تجاری سازی حقوق مالکیت فکری ایران و توسعه اقتصاد خلاق، ظرفیت سازی در ذینفعان اصلی مالکیت فکری و ارائه کمک فنی به تولیدکنندگان و انجمن های تولیدکنندگان نشانه های جغرافیایی برای توسعه رقابت پذیری محصولات از اهداف برگزاری این کارگاه ها و همکاری های مشترک است.
در این رویداد، توبیاس آیزنرینگ از کشور سوئیس در کارگاهی به ارائه خلاصه مدیریتی مطالعه ارزیابی چارچوب حمایت از نشانه های جغرافیایی ایران پرداخت.
وی افزود: حمایت قانونی از نشانه های جغرافیایی موضوعای است که به طور روزافزون در سراسر دنیا مورد توجه و علاقه قرار گرفته است. آورده پیشنهادی نشانه های جغرافیایی بسیار فراتر از یک حمایت قانونی صرف است؛ آن ها ابزاری برای پویاسازی توسعه اقتصادی – اجتماعی و حفظ میراث فرهنگی، چشم اندازها و توسعه زیستی هستند.
No tags for this post.