نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ابداع راهکاری جدید و موثر برای درمان کمردرد

به گزارش سیناپرس، برای جلوگیری از کمردرد، توجه به وضعیت بدن در زندگی روزمره و  به ویژه در حین فعالیت بدنی ضروری است. از هر پنج نفر چهار نفر در نهایت گاهی در طول زندگی خود از کمردرد رنج می برند. البته شدت کمردرد بسته به ویژگی های فیزیکی شخص بیمار و زمان روز متفاوت است. در بیشتر موارد، متخصصان بهداشتی توصیه می کنند که بیماران مبتلا به کمردرد و به طور کلی افرادی که مشکلات کمر دارند، برای جلوگیری از چنین دردهایی ورزش کنند.

باید توجه داشت که حتی اگر درد کمر از قبل وجود داشته باشد، فرد نباید غیرفعال بماند. در صورت امکان پیاده روی و تمرینات کششی توصیه می شود. با این حال، اگر درد خیلی شدید باشد، مخصوصاً برای افرادی که مشکلات مزمن دارند، پزشکان معمولاً داروهای ضد التهاب یا مسکن برای تسکین درد تجویز می کنند.

با این حال، پزشکان ممکن است به زودی و با کمک یک داروی جدید بتوانند به بیماران خود راه حل جدیدی ارائه دهند: محققان آمریکایی محصول ژل مانند به نام «هیدرافیل» (Hydrafil) تولید کرده ‌اند که مستقیماً به دیسک‌ ها تزریق می‌ شود. به گزارش سیناپرس،دیسک های ستون فقرات بین مهره های ستون فقرات قرار دارند و به عنوان ضربه گیر عمل می کنند. مطالعات بالینی اولیه نشان داده است که این ژل می تواند کمردرد را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. 

برای آزمایش اثربخشی داروی فوق، پژوهشگران آن را روی بیست بیمار بین ۲۲ تا ۶۹ ساله آزمایش کردند. همه آنها از کمردرد مربوط به بیماری دیسک دژنراتیو رنج می بردند. به گزارش سیناپرس،  این بیماری یک زوال پیشرونده دیسک است که باعث درد شدید، به ویژه در ناحیه کمر می شود.

قبل از دریافت تزریق هیدرافیل، شرکت کنندگان درد خود را در مقیاس یک تا ده، با میانگین نمره 7.1 ارزیابی کردند. در پایان، همه این افراد اعلام کردند که درمان ‌های معمولی تنها تسکین خفیفی را به همراه دارد.

طی این مطالعه محققان ژل را گرم کرده و سپس آن را با یک سوزن بزرگ روی دیسک های آسیب دیده تزریق می کردند. در نتیجه تمام شکاف ها و فضهای آسیب دیده بین دیسک ها پر شد. داگلاس پی بیل، یکی از محققین اصلی این تیم تحقیقاتی درباره موضوع فوق گفت: ما در حال حاضر روش درمانی موثری برای بیماری دژنراتیو دیسک نداریم. جراحی از نظر آماری مؤثرتر از درمان‌های استاندارد نیست و این پتانسیل را دارد که اوضاع را بدتر کند.

در حالی که هیدروژل موجود در حال حاضر از طریق یک برش تزریق می شود، این ژل جدید به هیچ وجه نیازی به جراحی نداشته و کل دیسک را در برگرفته و یکپارچگی ساختاری آن را بازیابی می کند. به گزارش سیناپرس، همه بیماران شش ماه پس از درمان با هیرافیل، کاهش قابل توجهی در درد کمر خود گزارش کرده و دردشان از میانگین 7.1 به 2 کاهش یافت. 

اگر این نتایج توسط تحقیقات بعدی نیز تأیید شود، این روش می ‌تواند یک درمان بسیار امیدوارکننده برای کمردرد مزمن برای کسانی باشد که با درمان ‌های موجود نمی‌توانند تسکین پیدا کنند. به گزارش سیناپرس،نتایج این مطالعه در کنگره ۲۰۲۲ انجمن رادیولوژی مداخله ای ارائه شد.

مترجم: فاطمه کردی
منبع:  gilmorehealth

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل