نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

علل سرطان در کودکان چیست؟

به گزارش سیناپرس، در سرطان های دوران کودکی، کودکان ممکن است ژن های معیوب را از والدین خود به ارث برده باشند. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می ‌دهد اگر مادران در دوران بارداری در معرض مقادیر زیادی تشعشع یا مواد شیمیایی مضر مانند آفت ‌کش ‌ها قرار بگیرند، احتمال ابتلای کودکان به سرطان بیشتر است.

اما در بیشتر موارد، به نظر می رسد عوامل سرطان های دوران کودکی به طور تصادفی اهداف خود را انتخاب می کنند. پزشکان معتقدند که فعلا هیچ راهی برای پیش ‌بینی اینکه کدام کودک ممکن است به سرطان مبتلا شود یا کنترل عوامل احتمالی آن وجود ندارد.

طبق آخرین آمار موجود در سال ۲۰۲۱، حدود ۱۵۵۹۰ کودک و نوجوان مبتلا به سرطان تشخیص داده شده اند. شایع ترین نوع سرطان در کودکان لوسمی است که نوعی سرطان گلبول های سفید خون است و حدود یک سوم سرطان های دوران کودکی را تشکیل می دهد. در واقع، لوسمی، تومورهای مغزی و سایر تومورهای سیستم عصبی در مجموع بیش از نیمی از سرطان های دوران کودکی را تشکیل می دهند. 

علائم سرطان های دوران کودکی 

علائم در کودکان به نوع و محل سرطان بستگی دارد. سرطان خون می تواند باعث درد در استخوان ها و مفاصل، ضعف، تب، خونریزی و کاهش وزن شود. کودکان مبتلا به تومورهای مغزی ممکن است سردرد، تاری دید یا دوبینی، سرگیجه، حالت تهوع و مشکل در راه رفتن یا کنترل حرکتی اولیه داشته باشند. به گزارش سیناپرس،سرطان های بافت عصبی (نوروبلاستوم ها) می توانند باعث تورم در شکم، درد استخوان، تب یا اسهال شوند و بر حرکات چشم یا ماهیچه تاثیر بگذارند. سرطان کلیه و تومورهای عضلات ممکن است درد، تورم و توده های موضعی ایجاد کنند. اگر کودک علائم غیرعادی دارد، باید سریعاً به پزشک مراجعه کرد.

به گفته پزشکان متخصص، درست مانند بزرگسالان، کودکان مبتلا به سرطان را می توان با شیمی درمانی، جراحی، پرتودرمانی یا ترکیبی از این سه درمان کرد. درمان‌های ایمونوتراپی جدیدتر ممکن است از طریق آزمایش ‌های بالینی در دسترس باشند. البته درمان های خاص بستگی به نوع سرطان دارد. شیمی درمانی درمان اصلی سرطان خون محسوب می شود.

اگر سرطان خون عود کند یا به درمان پاسخ ندهد، سلول‌های بنیادی خون یا پیوند مغز استخوان می‌ تواند به کودک فرصتی برای ساخت سلول‌ های خونی جدید و سالم بدهد و گاهی اوقات زمانی که شیمی ‌درمانی و پرتو درمانی شکست خورده ‌اند، بیماری را درمان می‌ کند. همچنین شیمی درمانی، جراحی و پرتودرمانی همگی می توانند در درمان تومورهای مغزی استفاده شوند. 

شانس بهبودی چقدر است؟

بهبودی سرطان با نرخ بقای پنج ساله اندازه گیری می شود و این نتایج برای سرطان های دوران کودکی در چند دهه اخیر به طور چشمگیری افزایش یافته است. به گزارش سیناپرس،اکثر کودکان مبتلا به سرطان اکنون می‌ توانند انتظار بهبودی و زندگی کامل را داشته باشند، اگرچه ممکن است به دلیل آسیبی که درمان ها به سلول های سالم وارد می کنند، برخی عوارض جانبی طولانی ‌مدت را تجربه کنند.

عوارض جانبی و طولانی مدت

درمان های سرطان برای بدن سخت است. شیمی درمانی، پرتودرمانی و جراحی اغلب مشکلات کوتاه مدتی را در بزرگسالان و کودکان ایجاد می کنند. همچنین کودکانی که این درمان ‌ها را انجام می ‌دهند در معرض خطر مشکلات سلامتی دیررس و طولانی ‌مدت قرار دارند. برخی از رایج‌ ترین اثرات دیررس درمان که چند ماه یا چند سال پس از پایان درمان ظاهر می ‌شوند عبارتند از مشکلات رشد، ناتوانی ‌های یادگیری، مشکلات باروری، مشکلات قلبی، کاهش شنوایی و بینایی و ابتلا به گونه های دیگری از سرطان‌.

به گزارش سیناپرس، والدین به یاد داشته باشند که هر مورد سرطان منحصر به فرد است و تیم پزشکی می تواند به درک چالش هایی که ممکن است خانواده و کودک با آن ها روبرو شوند، به درمان کمک کند. گفتنی است که با روش های درمانی مناسب و حمایت فراوان، اکثر کودکان در آینده زندگی طولانی تری داشته و شرایط بهبودی بهتری در پیش رو خواهند داشت.

مترجم: مهدی فلاحی پناه
منبع: consumer

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل