نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

قرص های لاغری خطرناک و بدون تاثیر هستند

به گزارش سیناپرس، در دنیای تبلیغات شاهد معرفی انواع قرص ها و مکمل های لاغری هستیم که ادعا می شود قادر به افزایش متابولیسم، سوزاندن چربی و کاهش اشتها هستند.

به گفته محققان دانشگاه کارولینای شمالی، در زمینه کارایی این داروها، فقدان شواهد قوی وجود داشته و کسی نمی داند که قرص های کاهش وزن واقعاً موثر هستند یا نه؟ پژوهشگران هشدار می دهند که شاید نگران کننده ترین بخش ماجرا این باشد که ادعاهای گمراه کننده سازندگان این محصولات، پتانسیل آسیب رساندن به بیماران را دارند.

این یافته ‌ها ممکن است میلیون‌ها نفر را نگران کند که امیدوارند با کمک این داروها لاغر شده و هیکل مناسبی داشته باشند. متاسفانه صنعت تولید مکمل های کاهش وزن بسیار رونق دارند اما تحقیقات جدید شک و تردیدهایی را کارآیی این محصولات ایجاد می کند.

امروزه صدها نوع مکمل کاهش وزن در صنعتی با میلیاردها دلار سود وجود دارد که از  مواد مختلفی مانند عصاره کلم و چای سبز گرفته تا کیتوزان قند صدف، صمغ و اسید لینولئیک ساخته شده اند. محققان خاطرنشان می کنند که از هر سه آمریکایی که سعی در کاهش وزن دارند، یک نفر از این داروها استفاده کرده است.

به گزارش سیناپرس، تیمی از محققان انجمن چاقی ایالات متحده برای بررسی دقیق این موضوع صدها مطالعه موجود را بررسی کرد. بیشتر این موارد گویای شکست افراد در کاهش وزن به کمک داروهای لاغری بوده و  شواهد نشان می دهد آزمایشات بالینی با کیفیت بالا برای بیشتر این داروها انجام نمی شود.

متخصصان توصیه می کنند بهترین راه برای کاهش وزن، افزایش فعالیت بدنی و داشتن رژیم غذایی مناسب زیر نظر متخصصین تغذیه بوده و هر نوع مکمل دارویی باید زیر نظر پزشک مصرف شود.

در این رابطه اعلام شد نهادهای دولتی و خصوصی باید منابع کافی برای مدیریت چاقی را فراهم کنند. دکتر کیدامبی، از کالج پزشکی ویسکانسین، در این رابطه می ‌افزاید: ما از مقامات نظارتی می‌خواهیم که صنعت مکمل‌های غذایی، از جمله نقش آنها در ترویج ادعاهای گمراه ‌کننده و بازاریابی محصولاتی که پتانسیل آسیب رساندن به بیماران را دارند، با دید انتقادی بررسی کنند.

به گزارش سیناپرس، این مکمل‌ها معمولاً توسط پزشکان، همراه با رژیم غذایی و ورزش، برای افرادی تجویز می‌شوند که مقدار قابل توجهی وزن اضافه وزن داشته و معمولا شاخص توده بدنی آن ها ۲۷  یا بالاتر است. 
شرح کامل این پژوهش و یافته های آن در آخرین شماره مجله تخصصی The Obesity Society منتشر شده است.

مترجم: مولود یوسفی
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل