نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ساخت یک ریزربات پویا با الهام از هنر اریگامی

به گزارش سیناپرس، محققان بین الملل موفق به ساخت یک ربات اوریگامی در مقیاس میلی متری شده اند که از آهن ربا و اصول اوریگامی برای حرکت و چرخش چند جهتی استفاده می کند. 

این ربات قادر به حرکت در محیط های مختلف است و می تواند وظایفی از جمله تحویل داروی مایع کنترل شده و حمل و نقل محموله جامد هدفمند را انجام دهد.ربات‌های اوریگامی بی‌سیم فوق در مقیاس میلی‌متری، پتانسیل انجام وظایف مختلفی را دارند و ممکن است کاربردهای بالقوه‌ای در پزشکی داشته باشند. با این حال، این ربات ها برای دستیابی به عملکرد چندگانه به سیستم های پیچیده ای نیاز داشته اند. 

تا پیش از این، روبات‌هایی که بر این مبنا ساخته می شدند، حالت‌های حرکتی محدودی را نشان می‌دادند و نمی‌توانستند هم روی زمین و هم در آب حرکت کنند.

در پژوهش جدیدی که توسط محققان دانشگاه استنفورد آمریکا انجام شده است، یک میلی‌ربات بی‌سیم و دوزیست با قابلیت چرخش ابداع شده که می‌تواند در جهات و به شیوه های مختلف بچرخد.به گزارش سیناپرس،  این ربات دارای قطر مقطع 7.8 میلی متر است و از الگوهای اوریگامی موسوم به کرسلینگ یعنی یک استوانه توخالی مثلثی با صفحات مغناطیسی متصل تشکیل شده است. 

ربات فوق از قابلیت تا کردن/باز شدن اوریگامی کرسلینگ برای چرخش و حرکت استفاده می کند. علاوه بر این، ماهیت تاشدن/باز شدن میلی ربات فوق، امکان پمپاژی را فراهم می کند که قادر به ارائه داروی مایع در بدن است. به علاوه به گفته محققان، حرکت چرخشی این ربات، مکانیزم مکش را برای حمل و نقل محموله ها فراهم می‌کند.

به گزارش سیناپرس، مجریان این پژوهش می گویند: میلی ربات های فوق می توانند به عنوان دستگاه هایی با حداقل تهاجم برای تشخیص و درمان های زیست پزشکی عمل کنند.

شرح این دستگاه جالب طی مقاله ای علمی پژوهشی در مجله معتبر و جهانی Nature Communications ارائه شده است.

ترجمه: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل