نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مردان بیشتر در خطر ابتلا به بیماری ها هستند

به گزارش سیناپرس، در مطالعات اخیر، محققان داده های ژنتیکی جمع آوری شده از ۲۰۰ هزار مرد بریتانیایی ۴۰ تا ۷۰ ساله را تجزیه و تحلیل کردند. در این میان محققان، ۳۵۶ مرد را یافتند که حامل یک کروموزوم X یا یک کروموزوم Y اضافی بودند.

به گفته محققان، کروموزوم های جنسی، جنسیت بیولوژیکی ما را تعیین می کنند. مردان به طور معمول دارای یک کروموزوم X و Y هستند، در حالی که زنان دارای دو کروموزوم X هستند. با این حال، برخی از مردان همچنین یک کروموزوم X یا Y اضافی دارند که منجر به شکل گیری حالت XXY یا XYY می شود.

این ساختار بدون آزمایش ژنتیکی مشخص نخواهد شد. مردانی که کروموزوم X اضافی دارند، گاهی در تحقیقات بلوغ تاخیری و ناباروری شناسایی می شوند. به گزارش سیناپرس، با این حال، اکثر آنها از داشتن این وضعیت آگاه نیستند. مردانی با کروموزوم Y اضافی معمولا قد بلندتری دارند، اما در غیر این صورت هیچ ویژگی فیزیکی متمایزی ندارند.

مطالعات نشان می دهد: از هر ۵۰۰ مرد یک نفر ممکن است دارای کروموزوم X یا Y اضافی باشد. فقط اقلیت کوچکی از این مردان در سوابق پزشکی یا با گزارش خود به تشخیص ناهنجاری کروموزوم جنسی مبتلا بودند.

به گزارش سیناپرس، با پیوند دادن داده های ژنتیکی به سوابق معمول سلامت، این تیم پژوهشی دریافت که مردان مبتلا به XXY شانس بسیار بیشتری برای مشکلات تولید مثل از جمله سه برابر بیشتر خطر بلوغ تاخیری و چهار برابر بیشتر خطر بی فرزندی دارند. این مردان همچنین غلظت خونی تستوسترون، هورمون طبیعی مردانه را به میزان قابل توجهی پایین تر داشتند. مردان مبتلا به XYY عملکرد تولید مثلی طبیعی داشتند. 

به گفته محققان، مردان مبتلا به XXY یا XYY در معرض خطر بیشتری از چندین بیماری دیگر بودند. آنها سه برابر بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲، شش برابر بیشتر احتمال ابتلا به ترومبوز وریدی، سه برابر احتمال تجربه آمبولی ریه و چهار برابر بیشتر احتمال دارد که از بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) رنج ببرند.

پژوهشگران می گویند: مشخص نیست چرا یک کروموزوم اضافی باید این خطرات را افزایش دهد یا اینکه چرا این خطرات تا این حد مشابه هستند.

یاجی ژائو (Yajie Zhao) پژوهشگر واحد اپیدمیولوژی در دانشگاه کمبریج و محقق ارشد این مطالعه گفت: اگرچه تعداد قابل توجهی از مردان دارای کروموزوم جنسی اضافی هستند، تعداد بسیار کمی از آنها احتمالاً از این اتفاق آگاه باشند. او افزود، این کروموزوم اضافی به این معنی است که آنها به طور قابل ملاحظه ای خطر ابتلا به تعدادی از بیماری های متابولیک، عروقی و تنفسی رایج را بیشتر دارند.

به گزارش سیناپرس، پروفسور کن اونگ (Ken Ong) یکی دیگر از پژوهشگران این مطالعات افزود: آزمایش ژنتیکی می ‌تواند ناهنجاری ‌های کروموزومی را به آسانی تشخیص دهد، بنابراین اگر XXY و XYY به طور گسترده‌ تری در مردانی که به پزشک خود مراجعه می ‌کنند آزمایش شوند مفید خواهد بود. 

شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Genetics in Medicine منتشر شده است.

مترجم: کاظم فلاحی پناه

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل