نرم افزاری برای شبیه سازی دید حیوانات

چگونگی مشاهده جهان توسط حیوانات همواره برای انسان موضوعی جالب و درخور توجه بوده است. شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که بخواهید دنیا را از دریچه چشم موجوداتی مانند مارمولک یا زنبورعسل مشاهده کنید. به تازگی نرم افزار جدیدی در این زمینه ساخته شده است که به کاربران خود این امکان را می دهد که دنیا را از طریق چشم سایر موجودات مشاهده کنند.

انسان تنها می تواند طیف های قابل مشاهده از رنگ (قابل دریافت توسط چشم انسان) را ببیند اما بسیاری از حیوانات دنیا را بسیار متفاوت تر از انسان مشاهده می کنند. گروه تحقیقاتی دانشگاه Exeter به تازگی موفق به ایجاد نرم افزاری شده اند که می تواند تصاویر دیجیتالی را به فضای دید حیوانات تبدیل کند. برای مثال طیف امواج ماوراء بنفش  و سایر طیف های قابل مشاهده توسط حیوانات، توسط این برنامه برای انسان نیز به نمایش در خواهند آمد.

برای مثال در تصویر این خبر، سمت چپ تصویر فوق شامل دید انسانی است و تصویر سمت راست در واقع دنیا را از دید یک مارمولک نشان می دهد. یا در تصویر دیگری که در میانه متن آن را مشاهده می کنید، بخش سمت راستی این گل در واقع چیزی است که انسان آن را مشاهده کرده است و تصویر سمت چپ دیدی است که یک زنبور عسل از این گل داشته است. مرکز این گل اشعه UV را جذب کرده در حالی که قسمت پایینی آن این اشعه را منعکس می کند ولی زنبور عسل این تصویر را دقیقا برعکس انسان مشاهده می کند.

محققان هم اکنون از این نرم افزار برای مشاهده تغییرات رنگ خرچنگ های ساحلی استفاده کرده اند و همچنین توانسته اند با استفاده از آن به بررسی تغییر رنگ چهره زنان در طول مدت تخمک گذاری بپردازند. هم اکنون این نرم افزار با اطلاعات انبوه آن درباره چگونگی دید حشرات، پرندگان، ماهی ها و … در اختیار عموم قرار گرفته است.

منبع

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا