پایان مرحله اول آمار گیری ببرهای روسیه

سینا پرس : حوزه صنایع دریایی مرکز بنیاد ببر آمور (Maritime Department of the Amur Tiger Foundation Center) در رابطه با آمارگیری ببرهای روسیه توضیح می دهد : در این سرشماری که از 31 ژانویه سال جاری آغاز شده است، نزدیک به هشتاد درصد حیوانات شمارش شده اند.

یکی از بوم شناسان این مرکز همچنین بیان کرد که سرشماری ببرهای آمور (ببر سیبری) در منطقه شرق دور روسیه به پایان رسیده است .  قابل توجه است که علاوه بر سرشماری ببرها ، سرشماری پلنگ آمور نیز در این منطقه انجام گرفته است . در این سرشماری اندازه گیری و بررسی رد پنجه های این جانوران ثبت شده است و اطلاعات شکارها و طعمه های احتمالی آنها نیز در فهرست سرشماری به ثبت رسیده است .

سرگئی آرمالیف (Sergey Aramilev) مدیر حوزه صنایع دریایی مرکز بنیاد ببر آمور در رابطه با این سرشماری توضیح می دهد : در حال حاضر وظیفه ما این است که یک ارزیابی سریع از نتایج به دست آمده از بررسی های رد پنجه های این جانوران ، شکار آنها و غیره داشته باشیم و در صورتی که نقاط ضعفی از کار دیده شود ، بتوانیم آن را بر طرف کرده و اطلاعات را تکمیل کنیم . او در ادامه اعلام کرد که ما می توانیم بر اساس شناسایی باقی مانده غذاهای مصرفی این جانوران و نشانه هایی از بازی کردن آنها پی ببریم که جانوران مذکور از ساختار فیزیکی خوبی برخوردار هستند یا نه ؟  

پس از انجام اقدامات لازم در منطقه شرق دور ،  گروه گیرنده سرشماری به قلمرو گسترده منطقه آمور در بخش جنوبی سرزمین ساحلی منتقل خواهند شد تا بتوانند سرشماری ببرها و پلنگ های آمور را در این بخش ها انجام دهند .

لازم به ذکر است که سرشماری ببرهای سیبری معروف به ببرهای آمور که هر ده سال یک بار انجام می شود ، از تاریخ سی و یکم ژانویه سال جاری میلادی توسط بوم شناس ، متخصصان و کارکنان حفاظت حیات وحش و محیط زیست به همراه محققان و داوطلبان آزاد ، که در مجموع دو هزار نفر را در بر می گیرد، آغاز شده است و تا پانزده فوریه ادامه خواهد داشت  . این عمل سرشماری 150 هزار کیلومتر مربع از سرزمین تایگا در نوارهای سرزمین آمور و سراسر جنوب سرزمین Primorsky ، نزدیک به مرز کشورهای کره شمالی و چین را پوشش خواهد داد و با توجه به هزار و پانصد مورد نقشه برداری و مطالعاتی که نسبت به مرز گذاری ببرها انجام شده بود ، صورت خواهد گرفت .

ببر سیبری ، بزرگترین ببر و بزرگترین گربه‌ سان جهان ، در دهه 1930 در آستانه انقراض قرار داشت و تعداد آن ‌ها تنها به بیست تا سی ببر کاهش پیدا کرده بود . با اجرا و اعمال نکات حفاظتی ، وضعیت این جانوران بهبود پیدا کرده ، به طوری که ده سال پیش (در سال 2005) ببر آمور در جنوب شرق دور روسیه بین 423 تا 502 قلاده شمارش شده است که در حدود 95 درصد از جمعیت این گونه ببرهای جهان را در بر می گیرد .

منبع
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا