نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تبدیل سلول های سرطانی به سلول های بی ضرر

به گزارش سیناپرس، یک تحقیق جدید توسط محققان دانشگاه بارسلونا، توضیح می ‌دهد که چگونه سلول‌ های لوسمی یا سرطان خون با تکثیر بالا، در اثر تغییرات اپی ژنتیک نوعی از ماده ژنتیکی آن یعنی RNA پیام‌رسان، به سلول ‌های عادی و بی ضرر تبدیل می ‌شوند.

سرطان، یک بیماری است که با تبدیل یک سلول سالم به یک سلول بدخیم با ویژگی های بسیار متفاوت، مانند توانایی تقسیم به شیوه ای کنترل نشده، مشخص می شود.

در دهه ‌های اخیر، تحقیقات زیادی، تغییرات مولکولی مختلفی را که مسئول این تبدیل از بافت سالم به تومور هستند، کشف کرده ‌اند. با این حال، ما اطلاعات کمی در مورد عکس این فرآیند داریم، یعنی تبدیل یک سلول سرطانی به یک سلول فیزیولوژیکی و غیرسرطانی. 

محققان توضیح می دهند، ما می دانیم که یکی از استراتژی های تومور های سرطانی، برای طفره رفتن از اثربخشی داروها این است که ظاهر خود را تغییر دهند و به سرطان مشابه دیگری تبدیل شوند، اما نسبت به داروی مورد استفاده مقاوم می شوند.به گزارش سیناپرس، به عنوان مثال، لوسمی های لنفوئیدی برای فرار از درمان به سویه میلوئیدی تغییر شکل می دهند. 

محققان به منظور درک مسیرهای مولکولی درگیر در این دگرگونی های سلولی، مدلی را در شرایط آزمایشگاهی مورد مطالعه قرار دادند که در آن سلول های سرطان خون مجبور شوند به نوعی سلول ایمنی بی ضرر به نام ماکروفاژها تبدیل شوند.

نتایج تجربی نشان داد که بازگشت سلول ‌های بدخیم به ماکروفاژها شامل تغییر عمیقی در تغییرات شیمیایی روی RNA های پیام ‌رسان آن ها بود. RNA های پیام رسان، حامل‌ هایی هستند که به تشکیل پروتئین‌ها کمک می‌ کنند. 

به گزارش سیناپرس،  به ویژه، این تغییرات روی توزیع یک علامت اپی ژنتیکی به نام آدنین متیله تأثیر گذاشت. تغییر در این مولکول ‌ها به بی ‌ثباتی پروتئین ‌هایی که لوسمی را تعریف می ‌کنند، می انجامد. به نظر می رسد که این فرآیند توسط ژن  METTL3، سازنده تغییرات شیمیایی که RNA پیام رسان را هدف قرار می دهد، کنترل می شود.

محققان با انتشار نتایج خود در نشریه Leukemia اظهار داشته اند، این مطالعه اگرچه هنوز در مرحله پیش بالینی است، اما کاملا امیدوارکننده به نظر می رسد و به عنوان یک رویکرد جدید در مبارزه با سرطان خون، قطعا ارزش بررسی بیشتری دارد.

ترجمه: سنا دلفیه
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل