درمان کمبود تستوسترون، ریسکی برای بیماری قلبی ندارد

به گزارش سیناپرس، بر اساس جامع ترین تجزیه و تحلیل درمانی مشابه که تا به امروز انجام شده است، درمان جایگزینی تستوسترون در کوتاه مدت تا میان مدت برای درمان بیماری های ناشی از کمبود این هورمون جنسی مردانه ایمن به نظر می رسند.

طبق یافته‌های این تحقیق که توسط دانشگاه ملبورن استرالیا و دانشگاه آبردین بریتانیا انجام شده است، مردانی که برای درمان بیماری موسوم به هیپوگنادیسم، هورمون تستوسترون دریافت می‌کنند، در مقایسه با مردانی که تحت درمان با تستوسترون قرار نمی‌گیرند، در کوتاه‌مدت تا میان‌مدت در معرض بیماری هایی نظیر حمله قلبی، سکته مغزی و سایر حوادث قلبی عروقی نیستند.

امروزه درمان جایگزینی تستوسترون، یک درمان استاندارد برای هیپوگنادیسم است. بیماریی که می تواند باعث اختلال عملکرد جنسی، ضعیف شدن استخوان ها و ماهیچه ها و کاهش کیفیت زندگی شود. به گزارش سیناپرس، عوامل خطر برای این بیماری عبارتند از: افزایش سن (زیرا سطح تستوسترون با افزایش سن کاهش می یابد)، چاقی (BMI 30 کیلوگرم بر متر مربع یا بالاتر) و دیابت.

با وجود استفاده گسترده از این درمان، ایمنی قلبی عروقی ناشی از آن تا پیش از این به دلیل یافته های متناقض نامشخص مانده بود. چرا که اکثر مطالعات بالینی قبلی به‌جای داده‌های فردی، بر داده‌های کل تکیه کرده و جزئیات عوارض جانبی فردی را منتشر نمی کردند.

محققان فوق می گویند: در حال حاضر، تجویز تستوسترون برای بیماری هیپوگنادیسم در سطح جهانی در حال افزایش است، اما پیام‌های متناقض در مورد ایمنی آن ممکن است منجر به عدم دریافت درمان فوق برای بسیاری از بیماران شده باشد.

آن ها می افزایند: مطالعات در حال انجام، باید به تعیین ایمنی طولانی‌مدت تستوسترون کمک کنند. در این خصوص، نتایج ما اطمینان لازم را در مورد ایمنی کوتاه‌مدت تا میان‌مدت این درمان فراهم می‌کنند. یافته های ما می توانند پیامدهای مهمی برای درمان مردان مبتلا به هیپوگنادیسم در سراسر جهان داشته باشند.

در پژوهشی که توسط این محققان انجام شده است، یک مرور سیستماتیک بر روی 35 کارآزمایی بالینی اجرا شده و اطلاعات مورد نیاز، استخراج و بررسی شده اند.

بررسی های انجام شده نشان دادند افرادی که تحت درمان جایگزینی هورمون تستوسترون قرار می گیرند، مشکل خاصی از لحاظ قلبی عروقی پیدا نمی کنند. بر اساس این یافته ها، تستوسترون به طور قابل توجهی کلسترول تام سرم، لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) و تری گلیسیرید را نیز کاهش می دهد. 

دانشمندان مجری این تحقیق در انتهای گزارش علمی خود، این نکته را ذکر کرده اند که ایمنی طولانی مدت درمان تستوسترون در حال حاضر در کارآزمایی بالینی دیگری در حال بررسی است. 

به گزارش سیناپرس، این یافته ها در مجله بین المللی The Lancet Healthy Longevity منتشر شده اند.

ترجمه: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا