نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

قدیمی ترین درخت جهان در شیلی

به گزارش سیناپرس، نتایج به دست آمده از یک مدل کامپیوتری جدید نشان می دهد که درخت غول پیکر  باستانی، معروف به گرن ابولو (Gran Abuelo) یا پدر پدربزرگ به زبان اسپانیایی که بر فراز دره ای در آند شیلی مستقر است، ممکن است ۵۴۰۰ سال قدمت داشته باشد.

اگر بتوان این تاریخ به دست آمده را تایید کرد، گرن ابولو را نزدیک به ۶۰۰ سال از رکورد دار رسمی فعلی قدیمی ترین درخت جهان که یک کاج بزرگ (Pinus longaeva) در کالیفرنیا است پیرتر می شود. 

با این حال، سن دقیق این درخت هنوز تا حدودی مورد بحث است، زیرا تأیید آن نیاز به تجزیه و تحلیل حلقه‌ های درخت دارد که روشی به نام دندروکرونولوژی و استاندارد طلایی برای تعیین سن درخت است و این داده‌ها در حال حاضر ناقص هستند. 

جاناتان باریچیویچ (Jonathan Barichivich) دانشمند اقلیم و اکولوژی جهانی در آزمایشگاه علوم اقلیمی و محیطی در پاریس و محققی که این مدل را ایجاد کرده است، گفت: این درخت هر سنی که داشته باشد، در خطر است و باید از آن محافظت شود. او افزود، به دلیل جاذبه های گردشگری این درخت واقعاً در وضعیت نامناسبی قرار دارد و بسیار تحت تأثیر تغییرات آب و هوایی قرار گرفته است.

گران ابولو مخروطی که ۶۰ متر از کف جنگل مه آلود در پارک ملی Alerce Costero در شیلی بالا می رود، در ابتدا تصور می شد که تقریباً ۳۵۰۰ سال قدمت داشته باشد. باریچیویچ گفت، اما دانشمندان هرگز سن آن را به طور سیستماتیک تجزیه و تحلیل نکرده بودند.

او در ادامه اضافه کرد: ما می خواستیم داستان درخت را با هدف ارزش گذاری و محافظت از آن تعریف کنیم. بنابراین در سال ۲۰۲۰، باریچیویچ و همکارش آنتونیو لارا (Antonio Lara) استاد جنگل‌ داری و منابع طبیعی در شیلی، از یک تکنیک غیرمخرب برای سوراخ کردن هسته ‌ای از درخت استفاده کردند که حلقه‌ های درختی به قدمت ۲۴۶۵ سال را به تصویر کشید. با این حال، ابزار سوراخ‌ کننده نمی ‌توانست به مرکز قطر ۴ متری درخت برسد که به این معنی است که بسیاری از حلقه‌ های رشد درخت آلرس قابل شمارش نیستند.

برای در نظر گرفتن سال‌ های باقی‌ مانده رشد و عمر این درخت، تیم تحقیقاتی یک مدل ریاضی ایجاد کرد که نحوه رشد آن را با سرعت ‌های مختلف، از یک نهال تا یک درخت بالغ در نظر می ‌گرفت. این مدل همچنین تغییرات نرخ رشد را بر اساس رقابت و نوسانات در محیط و آب و هوا لحاظ می کرد.

باریچیویچ گفت که تیم پژوهشی او سپس از این مدل برای شبیه سازی مسیر رشد درخت ۱۰ هزار  بار استفاده کرد. این شبیه‌ سازی ‌ها طیف هایی از سن‌ های پیش ‌بینی ‌شده را برای گران ابولو نشان می ‌دهد.

باریچیویچ توضیح داد:این مدل تخمین زده است که درخت به احتمال زیاد حدود ۵۴۰۰ سال سن دارد. مدل سازی ها نشان داد که پیرترین حالتی که این درخت می‌ توانست داشته باشد ۶ هزار سال است.

محققان اعلام کردند: به احتمال ۸۰ درصد این درخت بیش از ۵ هزار سال سن دارد. باریچیویچ  همچنین افزود که تمام مسیرهای رشد شبیه سازی شده پیش بینی کردند که حداقل عمر این درخت ۴۱۰۰ است.

به گزارش سیناپرس، باریچیویچ اضافه کرد که عامل دیگری که نشان می دهد درخت بسیار پیر است قانون بیولوژیکی است که به عنوان معاوضه رشد و طول عمر شناخته می شود. این مبادله نشان می دهد که گونه های با رشد آهسته تمایل به زندگی طولانی تری دارند. او گفت درختان آلرس حتی از سایر گونه های با عمر طولانی مانند سکویاهای غول پیکر نیز آهسته تر رشد می کنند.

باریچیویچ در انتها یادآور شد:در حالی که این درخت هزاران سال زنده مانده است، آینده آن در هاله ای از ابهام قرار دارد. او گفت که درخت کهنسال توسط یک راهرو باریک احاطه شده است که آخرین ریشه های زنده آن را خرد می کند و گردشگران بی شماری که هر ساله برای دیدن درخت می آیند، وقتی روی آن راه می روند آسیب بیشتری می بیند.

مترجم: امیرعلی خسروی زاده
منبع: sciencealert
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل