نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اصابت یک سنگ فضایی با تلسکوپ فضایی جیمز وب

به گزارش سیناپرس، اخیرا یکی از آینه‌ های رصد خانه فضایی تلسکوپ فضایی جیمز وب، با یک صخره فضایی کوچک برخورد کرد.

بر اساس اعلام تیم ناسا، یک ریز شهاب سنگ بین ۲۳ تا ۲۵ ماه می به یکی از آینه های اصلی تلسکوپ برخورد کرد، اما دانشمندان انتظار ندارند این برخورد تأثیر قابل توجهی بر فعالیت این رصدخانه فضایی داشته باشد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب در پایان سال ۲۰۲۱ پرتاب شد و در ژانویه به مدار دائمی خود رسید. از آن زمان، تیم مهندسی در حال آماده سازی ابزار تلسکوپ برای رصدهای علمی بوده است.

به گزارش سیناپرس، ظریف ترین و حساس ترین قسمت این رصدخانه، آینه اولیه آن است که از ۱۸ آینه کوچکتر شش ضلعی با روکش طلا تشکیل شده است.

به گفته محققان، منظومه شمسی مملو از ریزشهاب ‌سنگ‌ ها است که بیشتر آنها به اندازه یک دانه غبار هستند، بنابراین برخورد یکی از آن ها به این تلسکوپ فضایی غیرمنتظره نیست. به گفته دانشمندان ناسا، این آینه ها برای مقاومت در برابر ضربه های کوچک طراحی شده اند و قبل از پرتاب به فضا آزمایش شدند.

با این حال، سنگی که به تلسکوپ برخورد کرد، بزرگتر از هر چیزی بود که تیم ناسا روی زمین آزمایش یا شبیه سازی کرده بود و چون بخشی از یک بارش شهابی نبود، ناسا آن را پیش بینی نکرده بود. به گفته ناسا، اگر این پیش بینی نجام می شد، اپراتورهای تلسکوپ می توانستند آن را بچرخانند تا از برخورد مستقیم جلوگیری کنند.

لی فاینبرگ (Lee Feinberg) عضو تیم تلسکوپ فضایی جیمز وب در مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا گفت: از زمان پرتاب، ما چهار حمله ریز شهاب ‌سنگ کوچک قابل اندازه‌ گیری داشته ‌ایم که مطابق با انتظارات بود ولی این اصابت اخیر بزرگ‌ تر از پیش ‌بینی‌ های ما است.

به گزارش سیناپرس، ما از این داده های پرواز برای به روز رسانی تجزیه و تحلیل عملکرد خود در طول زمان استفاده خواهیم کرد و همچنین رویکردهای عملیاتی را توسعه خواهیم داد تا اطمینان حاصل کنیم که عملکرد تصویربرداری تلسکوپ جیمز وب را در سال های آینده به بهترین میزان ممکن به حداکثر می رسانیم.

به گزارش سیناپرس، در حالی که تأثیر این اصابت بر داده ‌ها می تواند قابل تشخیص باشد، تیم رصدخانه فضایی متوجه شد که تصاویر آینده تلسکوپ خیلی تحت تاثیر این موضوع قرار نمی گیرند.

به گفته ناسا، در حال حاضر، تلسکوپ فضایی جیمز وب همچنان بسیار بالاتر از سطح مورد نیاز برای مشاهدات علمی برنامه ریزی شده خود، از جمله مشاهدات جهان اولیه و اولین کهکشان ها، عمل می کند. 

مترجم: کاظم فلاحی پناه
منبع: newscientist
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل