نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

زبان هنر می‌تواند تصور جامعه از فرزندآوری را تغییر دهد

دکتر شهلا خسروی روز گذشته در اختتامیه نخستین جشنواره ملی هنر در مامایی که در بجنورد برگزار شد، اظهار کرد: جشنواره هنر در مامایی کار ویژه‌ای بود که برای نخستین بار در بجنورد فعال شد و درخشید.

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی افزود: برخی دانشکده‌های مامایی در دنیا درسی تحت عنوان هنر در مامایی دارند که از دانشجویان می‌خواهند از عنصر هنر در حرفه خود بهره ببرند.

دکتر خسروی، مامایی را یک هنر دانست و گفت: هنرمند یک واقعیت را در کارگاه ذهن خود به تصویر می‌کشد و ماما نیز واقعیت خلقت را بروز می‌دهد.

وی با بیان اینکه اکنون تصویر مردم از فرزندآوری، تصویر درستی نیست، این تصویر غلط که ساخته خود ما است، تصریح کرد: ماما در حساس‌ترین شرایط مادر باردار، کنار اوست، بنابراین ماما هنرهای متعددی ازجمله آرام کردن یک مادر را در کنار تخصص خود همراه دارد.
دکتر خسروی تأکید کرد: باید کرامت مادر باردار حفظ شود و آن‌قدر به این شخص ارج نهیم که از دوران بارداری خود لذت ببرد و نسبت به آن حس خوبی داشته باشد.

دکتر سید محمد پاکمهر، نماینده مردم ۵شهرستان خراسان شمالی و نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین گفت: سرمایه‌گذاری و توجه به مامایی، سرمایه‌گذاری برای سلامت فرزند و داشتن جامعه‌ای سالم و با نشاط است.

وی افزود: اگر خواهان تقویت فرزندآوری و جوانی جمعیت و اجرای سیاست‌های کلان نظام در این بخش هستیم باید به بحت مامایی در کلان و استان به‌طور ویژه توجه شود.

دکتر پاکمهر با بیان این‌که بنا به ضرورت قانون جوانی جمعیت با شتاب در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است، ابراز کرد: اگر این قانون با شتاب تصویب شده بیانگر اهمیت سیاست جمعیتی کنونی است که از اهداف جشنواره برگزار شده نیز هست.

سردار اسماعیل فرجی، فرمانده سپاه جوادالائمه(ع) خراسان شمالی نیز در این آیین ضمن تشریح مؤلفه‌های قدرت در کشورها، اظهار کرد: جمعیت و جوانی جمعیت یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های اقتدار در نظام‌های مختلف است.

وی عنوان کرد: وقتی به کشورهای موردحمله آمریکا نگاه کنیم، متوجه می‌شویم یکی از علل عدم حمله به ایران، جمعیت جوان جامعه است.
دکتر محمدرضا حسین‌نژاد، استاندار خراسان شمالی نیز در این آیین گفت: لازمه توسعه پایدار افزایش نرخ رشد جمعیت است و در این میان نقش ماماها در اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی جامعه بسیار مهم خواهد بود.

حسین نژاد افزود: از سوی دیگر باید بنیان‌های اعتقادی تقویت شود تا شعارهایی که با پوسته علمی به اذهان جامعه وارد کردند، بی‌اثر شود.
استاندار خراسان شمالی نقش مهم ماماها را دور کردن مادران از ترس‌های کاذب جامعه عنوان کرد و گفت: ترس‌های کاذب مادران برای عدم فرزند آوری تنها با هنر ماماها می‌تواند ریشه‌کن شود .

دکتر سیدجواد پورنقی رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به جشنواره هنر در مامایی گفت: هدف از این جشنواره که با همت کادر علوم پزشکی و همراهی دانشجویان و هنرمندان برگزار شد، مقابله با پیری جمعیت و فراهم‌سازی زمینه برای جامعه‌ای پویا و با نشاط است.
وی با بیان اینکه یکی از اهداف جشنواره کمک دادن به مدیران برای استفاده از هنر در راستای مقابله با پیری جمعیت است، تأکید کرد: هنرمندان با هنر خود تلاش کنند تا به این هدف برسیم چراکه اقتدار یک جامعه به جمعیت آن جامعه بستگی دارد.

گفتنی است در پایان این جشنواره، 33 اثر برتر در حوزه‌های هفتگانه هنر، ماماهای نمونه و بیمارستان‌های منتخب با حضور مشاور وزیر در امور مامایی، جمعی از مسئولان استانی، هنرمندان، دانشجویان و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، معرفی و تقدیر شدند.

همچنین افتتاح نمایشگاه هنر در مامایی در 11 غرفه و به‌عنوان یکی از برنامه‌های جنبی نخستین جشنواره هنر در مامایی از دیگر برنامه‌های جنبی این جشنواره بود.

فرزندآوری، جوانی جمعیت، ترویج زایمان طبیعی و خوش‌آیند سازی آن، سلامت زنان و مردان، مراقبت‌های پیش از بارداری، دوران بارداری، زایمان و پس از زایمان و ایده‌های فناورانه و ثبت اختراعات در حوزه مامایی ازجمله محورهای این جشنواره بودند.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل