نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ماهی های زشت در حال انقراض هستند

به گزارش سیناپرس،  پژوهشی که توسط یک تیم بین ‌المللی از محققان انجام شده نشان می ‌دهد نمایش‌ هایی مانند سیاره آبی تنوع شگفت‌انگیز حیات در اقیانوس ‌ها را به تصویر می ‌کشند، اما وقتی صحبت از تلاش‌ های حفاظتی به میان می‌آید، این ماهی ‌های غیرجذاب هستند که بیش از همه به حمایت ما نیاز دارند.

 مطالعات انجام شده نشان می دهد گونه‌ هایی که با رنگ‌های خاکستری و بدن دراز بوده از نظر زیبایی کمتر دلپذیر هستند، بیشترین خطر انقراض را داشته و بیشتر در معرض خطر بهره‌ برداری توسط شیلات بودند.

نویسندگان این مطالعه جدید می‌ گویند این ماهی‌ های زشت دارای ویژگی ‌های منحصر به‌ فردی هستند که آنها را از نظر اکولوژیکی مهم می‌ کند و از دست دادن آنها تأثیر زیادی بر تنوع زیستی صخره ‌های زمین خواهد داشت.

برای رتبه‌ بندی گونه ‌های ماهی صخره ‌ای به ترتیب زیبایی، بوم ‌شناسان ابتدا از مردم خواستند که برای هر یک از ۳۰ جفت تصویر مختلف تصمیم بگیرند که زیباترین ماهی است. به این ترتیب، پژوهشگران الگوریتمی را توسعه داد که می ‌توانست ویژگی ‌های یک ماهی جذاب را شناسایی کند و با کمک این الگوریتم، رتبه‌ بندی بیش از ۴ هزار ماهی انجام شد.

به گزارش سیناپرس، پروفسور نیکولاس موکوت (Nicolas Mouquet)  از دانشگاه مونپلیه فرانسه و یکی از پژوهشگران این تیم مطالعاتی می گوید: ماهی های درخشان و رنگارنگ با بدن های گردتر به عنوان زیباترین گونه ها رتبه بندی می شوند. 

در میان ماهی‌های صخره‌ ای غیرجذاب و زشتی که توسط مطالعه جدید مشخص شد در معرض خطر هستند می توان به ماهی آبی Pomatomus saltatrix، سنگ ماهی بوکاچیو Sebastes paucispinis و steenbras  سفید و Lithognathus  اشاره کرد.به گزارش سیناپرس،  این ماهی ها جزو گونه‌ های کمتر زیبا در مجموعه داده‌های ما بوده و در معرض تهدید و دارای منافع تجاری هستند  که اغلب به این معنی است که بیش از حد مورد بهره‌ برداری قرار می‌ گیرند.

به گزارش سیناپرس، نظر ما در مورد جذابیت حیوانات به علاقه کلی ما به یک گونه مربوط می شود، که به باور پژوهشگران می تواند بر تلاش ها و کمک های مالی ما برای حفاظت از آنها تأثیر بگذارد. متاسفانه باید اذعان داشت که سوگیری زیبایی شناختی بر تحقیقات علمی نیز تأثیر می گذارد، زیرا مردم به  سمت مطالعه ماهی های صخره ای رنگارنگ کشیده می شوند و نشریات  و رسانه ها نیز به شدت نسبت به ماهی های زرد علاقه دارند.

مترجم: نیروانا محمدحسینی
منبع: sciencefocus

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل