چرا سن ابتلا به فشار خون رو به کاهش است

دکتر راضیه سادات میر معینی در گفتگو با خبرگزاری سیناپرس، اظهار کرد: بالا بودن سطح استرس موجب افزایش فشار خون در گروه های سنی جوانان و نوجوانان شده و به این ترتیب سن ابتلا به فشار خون بالا  کاهش یافته است.

وی افزود: بالا بودن استرس، کم تحرکی  و تغذیه نامناسب بر کاهش سن ابتلا به فشار خون بسیار موثر است به گونه ای که بسیاری از جوانان با تغییر سبک زندگی کم تحرک شده و با توجه به استرس های زندگی به فشار خون مبتلا می شوند.

دکتر میر معینی بر آگاه سازی فرزندان در خانواده ها تاکید کرد و افزود: والدین باید با تجربه از ابتلای سایر اعضای خانواده فرزندانشان را آگاه کنند تا آنها بتوانند از ابتلا به فشار خون پیشگیری کنند و مراقبت های لازم را داشته باشند چرا که با تغییر سبک زندگی و اصلاح تغذیه و کنترل خود مدیریتی می توان از ابتلا به فشار خون جلوگیری بعمل آورد.

وی با بیان اینکه خانم ها قبل از شروع دوره یائسگی نسبت به آقایان کمتر به فشار خون مبتلا می شوند، تصریح کرد: بعد از شروع یائسگی تفاوتی از نظر ابتلا به فشار خون بالا بین خانم و آقا وجود ندارد.

دکتر میرمعینی تصریح کرد: میزان مراجعه خانمها به مراکز جامع سلامت بیشتر از آقایان است و این امر نشان می دهد آقایان کمتر مورد شناسایی از نظر فشار خون بالا قرار می گیرند و بعد از بروز مشکلات جسمی به پزشک مراجعه می کنند و به این ترتیب کمتر به امر پیشگیری می پردازند که امیدواریم با فرهنگ سازی شاهد حضور آقایان در مراکز جامع سلامت باشیم.

وی بروز سکته ها قلبی و مغزی را از عوامل خطرساز ابتلا به فشار خون بالا خواند و افزود: سکته های قلبی و مغزی بر اثر تنگی عروق و فشار خون بالا اتفاق می افتد در حالیکه می توان به راحتی از این موارد به راحتی پیشگیری کرد.

دکتر میرمعینی خاطرنشان کرد: مصرف دخانیات از عوامل دیگر افزایش فشار خون بوده که گروه های سنی پایین تر باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشند و تمامی فاکتورهای خطر ساز را از زندگی خود حذف کنند.

وی گفت: فردی که فشار خون 12 روی 8 دارد در واقع وارد مرحله پیش فشار خون شده و باید تحت مراقبت قرار گیرد.

دکتر میر معینی در پایان به تاثیر گووید 19 بر افزایش فشار خون اشاره  و خاطرنشان کرد: کووید 19  در مواردی باعث بی تحرکی افراد  شد همچنین از طرفی استرس ها را افزایش داد همچنین بر اساس مطالعات انجام شده افرادی که به کووید 19 مبتلا شدند دچار افزایش فشار خون شدند.

گزارش: زهرا فرامرزدوست

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا