نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تلاش پژوهشگران برای پیشگیری از باکتری های فضایی

به گزارش سیناپرس، باکتری ها تقریبا در همه جا هستند و شاید تصور این موضوع دشوار باشد که رشد باکتری های بیماری زا در ایستگاه فضایی، یکی از موانع اصلی و مهم پیش روی فضانوردان به شمار می رود. در این میان روسیه در نظر دارد بخش جدیدی را به ایستگاه فضایی اضافه کند ولی موضوع رشد پاتوژن های بیماری زا یکی از مهمترین موانع این عملیات به شمار می رود.

اولگ اورلوف مدیر موسسه مشکلات زیست پزشکی آکادمی علوم روسیه در این رابطه گفت: ایجاد ایستگاه خدمات مداری روسیه با استفاده از ماژول های ایستگاه فضایی بین المللی ممکن است منجر به ظهور باکتری های بالقوه بیماری زایی  شود که به انسان و مواد موجود در ایستگاه بین المللی فضایی  آسیب می زند.

گزینه ایجاد ایستگاه خدمات مداری روسیه با استفاده از ماژول‌های ایستگاه بین المللی فضایی منجر به انتقال میکروبیوتا به ماژول‌های جدید شده و روند آلودگی زیستی آنها را تسریع می ‌کند که این مساله در نهایت منجر به ظهور و تکثیر باکتری ‌های بالقوه بیماری ‌زایی خواهد شد که در فرآیند تخریب زیستی مواد مورد استفاده در ایستگاه فضایی شرکت می‌ کنند. 

به عنوان مثال، پیش از این فضانوردان به دلیل فعالیت میکروارگانیسم ها، شاهد نقص فنی جدی در تجهیزات مورد استفاده در بیست و چهارمین ماموریت فضایی در ایستگاه مداری میر بودند.

به گفته این مقام ارشد علمی روسیه، در حال حاضر سه گزینه برای ایجاد ایستگاه خدمات مداری روسیه در نظر گرفته شده است: مدار عرض جغرافیایی میانی با شیب 51.6 درجه بر اساس ماژول های قطعه روسی ایستگاه فضایی بین المللی، مداری با شیب 51.6 درجه بر اساس ماژول های جدید و مدار قطبی با شیب 96.8 درجه. به گزارش سیناپرس، در حال حاضر تمرکز اصلی تیمی از دانشمان سازمان فضایی و آکادمی علوم روسیه بر حل این مشکل قرار دارد.

پیش از این، دیمیتری روگوزین، مدیر کل آژانس فضایی روسیه در مصاحبه با رسانه ها  گفته بود که متخصصان آژانس فضایی روسیه، شیب مدار ایستگاه خدمات مداری روسیه و همچنین معماری و محتوای آن را به طور کلی تعیین کرده است.

مترجم: حمید تعالی
منبع: tass
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل