نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

خطر مرگ و میر پس از انفارکتوس در بین افراد چاق کمتر است

به گزارش سیناپرس، نتایج تحقیقات نشان می دهد که خطر مرگ و میر پس از انفارکتوس میوکارد (MI) در بین افرادی که دارای اضافه وزن بوده یا در گروه چاق ها طبقه بندی می شوند، به طور قابل توجهی کمتر از افرادی است که شاخص توده بدنی (BMI) زیر محدوده ایده آل دارند. این نتایج پس از یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز توسط یک تیم بین المللی به رهبری محققان دانشگاه آبردین اسکاتلند، به دست آمد.

شاخص توده بدنی معیاری از وضعیت تغذیه در بزرگسالان است و به عنوان وزن فرد بر حسب کیلوگرم تقسیم بر مجذور قد فرد بر حسب متر (کیلوگرم بر متر مربع) تعریف می شود. بر اساس شاخص توده بدنی، زمانی که شاخص توده بدنی افراد بین ۱۸.۵ تا ۲۴.۹ باشد، وزن شخص طبیعی در نظر گرفته می شود.

بر اساس سازمان بهداشت جهانی، افراد با شاخص توده بدنی بالاتر از ۲۵ به عنوان افراد دارای اضافه وزن و افراد با شاخص توده بدنی برابر یا بیشتر از ۳۰ چاق طبقه بندی می شوند. به گفته انجمن قلب آمریکا، وجود چاقی مستقل از سایر عوامل خطر قلبی منجر به بیماری های قلبی عروقی و مرگ و میر می شود.

با این حال، شواهد فزاینده ‌ای وجود دارد که نشان می ‌دهد بیماران با شاخص توده بدنی بالا در صورت ابتلا به بیماری ‌های قلبی عروقی یا کلیوی، ممکن است نتایج بهتری داشته باشند که از آن به عنوان پارادوکس چاقی یاد می‌ شود. با وجود این موضوع، متاآنالیزها از یک رابطه J شکل بین مرگ و میر و شاخص توده بدنی در بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونر حمایت می کنند.

محققان به دنبال مطالعاتی در بزرگسالان مبتلا به انفارکتوس میوکارد قبلی بودند که در آن شاخص توده بدنی اندازه‌ گیری شده و نتایجی مانند مرگ و میر ناشی از همه علل و عود یک رویداد نامطلوب قلبی عروقی یا بستری مجدد در بیمارستان گزارش شده بود. نسبت خطر (HRs) برای ارزیابی خطر مرگ و میر و شاخص توده بدنی نرمال (۱۸.۵ تا ۲۴.۹) به عنوان محدوده مرجع برای مقایسه استفاده شد.

در میان افرادی که دارای اضافه وزن بوده و شاخص توده بدنی ۲۵ تا ۲۹.۹ داشتند در مقایسه با افراد دارای شاخص توده بدنی طبیعی، ۱۵ درصد خطر مرگ و میر کمتری پس از انفارکتوس میوکارد داشتند. گفتنی است که در بین بیماران چاق با  شاخص توده بدنی بالاتر از ۳۰ نسبت خطر ۰.۸۶ بود.

در مقابل، در بین افرادی که شاخص توده بدنی کمتر از ۱۸.۵ داشتند، خطر مرگ و میر پس از انفارکتوس میوکارد ۴۲ درصد بیشتر بود. به گزارش سیناپرس، محققان در انتها به این نتیجه رسیدند که افرادی که شاخص توده بدنی کمتر از حد طبیعی دارند در معرض خطر قابل توجه بالاتری برای مرگ و میر پس از انفارکتوس میوکارد قرار دارند. 

شرح کامل این پژوهش و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی J Clin Med منتشر شده است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل