نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

احتمال خودکشی کمتر در زنانی که از قرص های ضد بارداری استفاده می کنند

به گزارش سیناپرس، داروهای ضد بارداری هورمونی، مانند قرص های ضد بارداری، از پرمصرف ترین محصولات دارویی هستند. در یک مطالعه عمیق جدید در این خصوص نشان داده شده که میزان اقدام به خودکشی در زنانی که از روش‌های پیشگیری از بارداری هورمونی استفاده می‌کنند، علیرغم برخی ادعاهای پیشین در واقع کمتر از زنانی است که از چنین روشی استفاده نمی‌کنند.

به گفته متخصصانی از دانشگاه هلسینکی فنلاند، زنان، به‌ویژه زنان جوان‌تر، نسبت به مردان در سنین مشابه، میزان افسردگی و اقدام به خودکشی بالاتری دارند. به گزارش سیناپرس، بسیاری از زنان که از داروهای ضد بارداری هورمونی، به ویژه قرص های ضد بارداری استفاده می کنند، تغییرات خلقی را به عنوان یک عارضه جانبی گزارش می کنند. 

آن ها می افزایند: گزارش‌های اولیه در سال‌های 2018 و 2020 نشان داده بود که استفاده از داروهای ضدبارداری هورمونی با افزایش تعداد و خطر خودکشی مرتبط است. ما ابتدا تصمیم گرفتیم این داده ها را تأیید کنیم. ولی بررسی های بعدی، چیز دیگری را نشان داد.

محققان دانشگاه هلسینکی از چندین پایگاه داده ملی فنلاند برای مقایسه میزان اقدام به خودکشی در مصرف‌کنندگان و غیراستفاده‌کنندگان داروهای ضدبارداری هورمونی با استفاده از داده‌های دوره 2017-2019 استفاده کردند. 

این داده ها مربوط به بیش از 580 هزار زن بود که حدود نیمی از آن ها در گروه سنی 15 تا 49 سال قرار داشتند. ضمنا نیمی از این زنان از داروهای ضد بارداری هورمونی از جمله قرص، ایمپلنت، چسب و حلقه استفاده کرده بودند.

تیم تحقیقاتی دریافت که میزان اقدام به خودکشی بین مصرف‌کنندگان و غیرمصرف‌کننده‌های ضدبارداری هورمونی در زنان بین 15 تا 19 سال به طور مشابه بالا بود. یعنی به طور کلی، میزان خودکشی در زنان جوان‌تر بیشتر است و با افزایش سن کاهش می‌یابد.

بررسی های بیشتر نشان داد: میزان خودکشی در گروه‌های سنی بالاتر نسبت به افراد غیر مصرف کننده در گروه های سنی 20-24 و 25-29 سال با کاهش بیشتر مصرف کنندگان داروهای ضد بارداری هورمونی کاهش می‌یابد. 

به گزارش سیناپرس، بر این اساس، احتمال اقدام به خودکشی در زنانی که از داروهای ضد بارداری استفاده نمی کردند در مقایسه با زنانی که از داروهای ضد بارداری هورمونی استفاده می کردند، 37 درصد بیشتر بود.

مجریان تحقیق اظهار داشته اند: نقطه قوت این مطالعه، اندازه بزرگ آن است و ما داده ها را بر اساس اقدام به خودکشی، سابقه روانپزشکی، سن و استفاده از روش های پیشگیری از بارداری تقسیم کردیم. ما بر این اساس محدوده سنی گسترده‌تری را نسبت به سایر مطالعات وارد کردیم و مهم تر از همه، از یک طرح مطالعه تودرتو استفاده کردیم که دقت بررسی ها را به طور قابل توجهی بالاتر می برد.

این یافته ها که در کنگره روان شناسی اروپا ارائه شده اند، دیدگاه جدیدی را برای پزشکان و مصرف کنندگان داروهای فوق به همراه خواهند داشت.

ترجمه: عباس روشن بین
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل