نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چرا گردن زرافه ها بلند است؟

به گزارش سیناپرس، عموماً تصور می‌ شود که زرافه‌ ها به گونه‌ ای تکامل یافته‌ اند که گردن‌ های بلندی داشته باشند، زیرا این ویژگی به آن ها امکان می ‌دهد تا از شاخ و برگ ‌های بلند تغذیه کنند که در حالت عادی دسترسی به آن برای حیوانات دیگر دشوار است.

با این حال، محققان موسسه دیرینه شناسی مهره داران و دیرینه انسان شناسی آکادمی علوم چین دریافته اند که دراز بودن گردن زرافه ها ممکن است در واقع ماحصل رقابت برای جفت گیری باشد که این ویژگی منحصر به فرد را به آنها بخشیده است.

مطالعات انجام شده نشان می دهد در هنگام رقابت جفت گیری، زرافه ‌ها از گردن خود مانند یک شلاق استفاده کرده و با ضربه زدن از طریق جمجمه‌ های سنگین خود که بالای آن استخوان‌ های شاخ مانندی قرار دارد با گردن‌ های دو تا سه متری خود با حریفان می ‌جنگند.

به گزارش سیناپرس، از منظر جانور شناسی حیواناتی که گردن بلندتری دارند، می ‌توانند ضربات سر قوی ‌تری بزنند، که این عمل، احتمال پیروزی در دعواها را بیشتر می ‌کند. از سوی دیگر گردن بلندتر همچنین به‌عنوان رتبه بالاتر در  سلسله مراتب اجتماعی این جانوران محسوب می شود.
به تازگی فسیل ۱۷ میلیون ساله جانوری منقرض شده به نام Discokeryx xiezhi، در حوضه جونگگار، سین کیانگ، در غرب چین یافت شده است که یکی از خویشاوندان باستانی زرافه ‌های امروزی محسوب می شود.

بررسی این فسیل نشان می‌ دهد که این رفتار ممکن است منجر به تکامل گردن بلند این حیوانات شده باشد.
به گزارش سیناپرس، اگرچه گردن این جد بزرگ زرافه ها آن بسیار کوتاه تر از گردن زرافه های مدرن است، اما تجزیه و تحلیل فسیل نشان می دهد که Discokeryx xiezhi یک سری مفاصل فوق العاده پیچیده بین سر و ستون فقرات خود و یک بخش سخت دیسکی شکل بر روی سر خود داشت که باعث می شد آن را به طور ویژه با افزایش سرعت ضربه سر سازگار کند. 
محققین همچنین دریافتند که این ساختار در جذب ضربه بسیار مؤثرتر از روشی است که جانورانی مانند گاو یا بز از آن برای شاخ زدن استفاده می کنند.

به گزارش سیناپرس، محققان بر این باورند که تکامل این ساختار اسکلتی غیرمعمول به واسطه رقابت در جفتگیری و جنگ با سر توسط زرافه ها شکل گرفته است. 
وانگ شیچی، نویسنده اول این مطالعه درباره موضوع فوق گفت: زرافه های امروزی و Discokeryx xiezhi هر دو متعلق به ابرخانواده زرافه هستند. اگرچه مورفولوژی جمجمه و گردن آنها بسیار متفاوت است، اما هر دو با مبارزات نرها در فصل جفتگیری مرتبط هستند و هر دو در جهتی افراطی تکامل یافته اند.
محققان بر این باورند که در طول ظهور جنس زرافه در هفت میلیون سال پیش، اجداد مستقیم زرافه‌های امروزی راهی برای مبارزه با چرخاندن گردن و سر خود به یکدیگر ایجاد کردند.

در خاتمه گفتنی است این روش تکاملی مزایای دیگری نیز برای زرافه ها داشته و به این حیوان اجازه داده است از شاخ و برگ درختان و برگ های جوان تغذیه کند.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: sciencefocus
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل