نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

قد بلند ها در خطر بیماری های جدی هستند

به گزارش سیناپرس، یافته های جدید پژوهشگران نشان می دهد افراد قد بلند به میزان بیشتری در معرض اختلال ریتم قلب، فیبریلاسیون دهلیزی و وریدهای واریسی قرار دارند. این مطالعه جدید پیوندهای جدیدی بین بلند قد بودن و افزایش خطر آسیب عصبی منجر به نوروپاتی محیطی و همچنین عفونت های پوستی و استخوانی مانند زخم پا و پا را نشان می دهد.
دکتر سریدهاران راگوان (Sridharan Raghavan)، محقق ارشد این مطالعه و استادیار دانشکده پزشکی دانشگاه کلرادو آنشوتز در دنور گفت: تنها به این دلیل که قد شما بلند است به این معنا نیست که شما به یکی از این شرایط مبتلا خواهید شد. او است. من شخصاً فکر نمی کنم که یک فرد نباید نگران قد خود به عنوان یک عامل تعیین کننده در خطر ابتلا به شرایط پزشکی باشد.

البته باید اذعان داشت که مطالعه جدید فهرستی از شرایطی را ارائه می دهد که قد ممکن است از نظر بیولوژیکی منجر به بروز بیماری هایی جدی شود. این نقطه شروعی برای مطالعات آینده است و ما باید مشخص کنیم آیا قد می تواند به شناسایی افراد در معرض خطر برای شرایط خاص کمک کند و علاوه بر این ما باید مطالعات بیشتری برای درک مکانیسم های بیولوژیکی مرتبط با قد بر سلامت انسان انجام دهیم.

به گزارش سیناپرس، وی در ادامه توضیحاتش خاطرنشان کرد که این مکانیسم‌ها احتمالاً در شرایط مختلف پزشکی متفاوت هستند. در حالی که افراد نمی توانند ژنتیک خود را تغییر دهند، بسیاری از مطالعات نشان داده اند که رفتارهای سالمی که افراد می توانند آنها را کنترل و اصلاح کنند، می تواند بر سلامت عمومی تاثیری جدی و مهم داشته باشد.

به گفته پژوهشگران، عوامل خطر غیرقابل اصلاح مانند قد و سابقه خانوادگی ممکن است اطلاعاتی در مورد اینکه چه کسی در معرض خطر یک بیماری است به ما بدهد، اما تعیین نمی کند که آیا فردی به طور قطعی به یک عارضه مبتلا می شود یا خیر. در این شرایط، اصلاح عوامل خطر  در بیشتر موارد هنوز مفید است.

برای این مطالعه، تیم دکتر راگوان، داده‌ های بیش از ۲۵۰ هزار شرکت‌ کننده در برنامه کهنه سربازان ایالات متحده  را جمع‌ آوری و بیش از هزار ویژگی و شرایط را در میان آنها بررسی کرد. نتایج این بررسی ها نشان می دهد که رشد و متابولیسم مربوط به قد با بسیاری از جنبه های سلامت مرتبط است. در برخی موارد، اختلالات و بیماری های ظاهر شده ناشی از اثرات فیزیکی قد بلند است تا یک فرآیند بیولوژیکی. 

به گزارش سیناپرس، به عنوان مثال، ارتباط بین قد و اختلالات مزمن گردش خون وریدی اندام تحتانی ممکن است به فاصله فیزیکی و فشار متفاوت در سیستم گردش خون مرتبط باشد که بر افراد قد بلندتر در مقایسه با افراد کوتاه قد تأثیر می گذارد.
متخصصان  توصیه می کنند که بهترین راه برای افزایش سلامتی این است که سیگار نکشید، ورزش کرده و سالم غذا بخورید.
شرح کامل این پژوهش و یافته های آن در آخرین شماره مجله تخصصی PLOS Genetics منتشر شده است.

مترجم: زهرا همراز
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل