نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چرا سرد بودن باعث می شود بیشتر ادرار کنید؟

به گزارش سیناپرس، اما چه چیزی در مورد زمستان وجود دارد که ما را مجبور به ادرار کردن بیشتر می کند؟ در این راستا، محققان مثانه و دستگاه ادراری تحتانی را مورد مطالعه قرار دادند و دو توضیح اصلی برای توجیه این موضوع یافتند.

۱. سبک زندگی ما تغییر می کند

در تابستان، ما تمایل داریم خارج از خانه بوده و بیشتر فعال باشیم. بنابراین بیشتر عرق می کنیم و اگر آب کافی ننوشیم به راحتی دچار کم آبی می شویم. این امر بر مقدار مایع آزاد که بدن ما مایل به دفع است تأثیر می گذارد و حجم ادرار ما اغلب به این دلیل کاهش می یابد.

در زمستان، ما اغلب در داخل خانه و نزدیک منابع آب هستیم، بنابراین آبرسانی بهتر انجام می شود. درضمن فعالیت کمتری داریم و کمتر عرق می کنیم. به این ترتیب، ما تمایل داریم که مایع آزاد بیشتری از طریق ادرار دفع کنیم.

۲. بدن از ازدست دادن گرما جلوگیری می کند

اگر خیلی سریع سرد شویم، بدن به روش های مختلفی از اندام های داخلی ما محافظت می کند. یکی از آنها ادرار ناشی از سرما یا افزایش دفع ادرار در پاسخ به سرما است. در ابتدا، خون از پوست دور می شود تا گرمای خود را در هوای بیرون از دست ندهد.

این بدان معناست که خون بیشتری به اندام های داخلی شما سرازیر می شود. به ویژه، خون با حجم بیشتر و با فشار بالاتر به سمت کلیه های شما می رود. این مقدار نیاز کلیه ها را برای فیلتر کردن افزایش می دهد. در نتیجه میزان دفع ادرار شما افزایش می یابد.

به گفته پژوهشگران، رژیم غذایی، سن، فشار خون و موقعیت شخصی ما می تواند بر میزان ادرار تأثیر بگذارد. تولید ادرار بیشتر نیز می تواند نشانه هیپوترمی باشد. بدن شما به سرما به عنوان یک عامل استرس زا واکنش نشان می دهد، بنابراین سریع عمل کنید.

جایی دور از سرما پیدا کنید و بدن خود را به آرامی گرم کنید. اگر افزایش ادرار با علائم دیگری مانند لرز شدید، مشکلات تنفسی یا گیجی همراه است، فوراً به پزشک مراجعه کنید.
توجه داشته باشید که اگر در سرما بیرون هستید، ممکن است احساس تشنگی نکنید. با این وجود، حتماً در طول روز مایعات فراوان بنوشید. 

تکرر ادرار می تواند برای تعادل طبیعی نمک بدن به ویژه سدیم و پتاسیم مضر باشد. پس حتما یک رژیم غذایی سالم داشته باشید. با این حال، نکته کلیدی این است که از وارد کردن استرس به بدن خود در هنگام سرما جلوگیری کنید. برای این کار حتما لباس مناسب بپوشید و گرم باشید.

به گزارش سیناپرس، دانشمندان در ادامه توضیح می دهند که فقط حجم ادرار نیست که ممکن است در زمستان متفاوت باشد، ترکیب نیز می تواند تغییر کند. بدن در فصل زمستان مقدار بیشتری کلسیم را از طریق ادرار دفع می کند. این امر به احتمال زیاد به دلیل سبک زندگی در فصول سرد است چراکه ما تمایل داریم در زمستان کمتر تحرک داشته باشیم، بنابراین اضافه وزن پیدا می کنیم و غذاهای شور، کنسرو شده و فرآوری شده بیشتری مصرف می کنیم.

این تغییر بدان معنی است که خطر ابتلا به سنگ کلیه در زمستان برای افرادی که مستعد هستند، بیشتر است. بنابراین با سرد شدن هوا، حتماً سبک زندگی سالمی داشته باشید، گرم بمانید و سیراب ماندن را فراموش نکنید، حتی وقتی هوا سرد باشد.

مترجم: فاطمه امینی
منبع: sciencealert
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل