ساخت بالش هوشمند با قدرت ردیابی خواب

به گزارش سیناپرس، نظارت بر خواب شبانه در یک آزمایشگاه پزشکی می ‌تواند تصویر واضحی از کیفیت خواب ارائه دهد. با وجود استفاده از ساعت ها و مچ بند های هوشمند برای این موضوع، متاسفانه این دستگاه ‌ها سطح دقت یکسانی را ارائه نمی ‌دهند.

در این راستا دانشمندان در چین یک بالش هوشمند طراحی کرده ‌اند که برای ردیابی خواب طراحی شده و کیفیت استراحت را از طریق حرکات سر کنترل می ‌کند، که به طور همزمان نیروی الکتریسیته لازم برای فعالیت سیستم بالش را نیز تامین می ‌کند.

بالش هوشمند خود کارآمد از پروژه قبلی دانشمندان در سیستم‌ های نظارت بر خواب که حرکت و انرژی را در طول شب از طریق نانو ژنراتورهای تریبوالکتریک (TENG) ردیابی می ‌کردند، نشأت می‌ گیرد.

این سیستم ‌ها که اصطکاک و انرژی مکانیکی را به الکتریسیته تبدیل می‌ کنند، به دلیل توانایی آن‌ ها در مهار انرژی بدن متحرک، در اولویت تحقیقات پوشیدنی ‌ها قرار دارند. 
در حوزه نظارت بر خواب، این ژنراتورها به ماسک های چشم و ملحفه های تخت راه پیدا کرده اند. به گزارش سیناپرس،با این حال، سازندگان بالش هوشمند جدید به دنبال راه حلی بودند که محدودیت کمتری داشته باشد و راحتی کاربر را به خطر نیندازد. این بالش دارای مجموعه ‌ای از سه لایه‌ پلیمر ‌الکتریکی منعطف و متخلخل است که با حرکت سر، جریان الکتریکی تولید می ‌کند. این ادوات در بالای یک بالش معمولی قرار می گیرند و در پاسخ به مقدار فشار اعمال شده، ولتاژ ایجاد می کنند.

به گزارش سیناپرس، این بالش هوشمند جدید ساخته شده از اثر تریبوالکتریک برای تبدیل حرکات سر به برق استفاده می کند تا حرکات سر را به وسیله واسط های کاربردی به الکتریسیته تبدیل کند. در ادامه آزمایش ها نشان داد که این بالش می تواند توزیع فشار سر انسان را هنگام جابجایی موقعیت ها ردیابی کرده و به اندازه کافی حساس بود که حتی حرکت انگشت را ردیابی کند.

در حالی که این بالش برای ردیابی کیفیت خواب طراحی شده است، دانشمندان تصور می کنند که بالش خودکار می تواند کاربردهای دیگری نیز پیدا کند. از جمله کاربردهای این بالش نظارت بر بیماران مبتلا به شرایط خاص گردن است که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند و حتی به عنوان یک سیستم هشدار اولیه برای افرادی که مستعد افتادن از تخت هستند، می تواند استفاده شود.

شرح کامل ساخت و آزمایش های این وسیله کاربردی در آخرین شماره مجله تخصصی ACS Applied Materials & Interfaces منتشر شده است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا