پیش بینی انرژی باد می تواند سالانه ۱۵۰ میلیون دلار صرفه جویی ایجاد کند

به گزارش سیناپرس، از آنجایی که انرژی باد سهم بزرگی از چشم انداز مصرف انرژی را به خود اختصاص داده است، یک مطالعه جدید توسط اقتصاد دانان دانشگاه ایالتی کلرادو نشان می دهد که پیش بینی های دقیق تر باد در دهه گذشته بیش از ۱۵۰ میلیون دلار صرفه جویی در سال انرژی برای مصرف کنندگان به همراه داشته است.

این مطالعه بر اساس مدل تجدید سریع با وضوح بالا انجام گرفته است که آب‌ و هوا را به صورت ساعتی پیش‌ بینی و به ‌روز می کند.

این مدل همچنین داده ‌های سرعت و جهت باد را برای هر بخش ارائه می ‌کند. به گفته کارشناسان هر چند سال یکبار، این مدل به روز می شود در حالی که محققان همزمان روی به روز رسانی بعدی کار می کند.

به گفته محققان، شرکت‌های برق باید بتوانند الگوهای باد را به‌ طور دقیق و از قبل پیش ‌بینی کنند تا تعیین کنند چقدر انرژی اضافی باید از منابع دیگر تولید کنند. یک پیش‌ بینی بد می ‌تواند هزینه زیادی را برای شرکت های برق داشته باشد و این هزینه‌ ها به مصرف‌ کنندگان منتقل می‌ شود. برعکس، یک پیش‌ بینی خوب می ‌تواند منجر به صرفه‌ جویی قابل توجهی برای مشتریان شود.

مارتین شیلدز (Martin Shields) پروفسور اقتصاد و یکی از پژوهشگران این مطالعه گفت: ما توانستیم مدل ‌های به روز رسانی سریع با وضوح بالا را در کنار هم مقایسه کنیم و ببینیم چه زمانی یک مدل بهتر از مدل دیگر پیش ‌بینی می ‌کند.

آنچه ما در طول زمان می بینیم این است که مدل ها در پیش بینی باد بهتر شده و باعث صرفه جویی بیشتر برای مصرف کنندگان برق می شوند.

او در ادامه افزود، همانطور که انتظار می‌ رفت، مدل ‌های جدیدتر عملکرد بهتری دارند اما با بررسی تفاوت در خطاهای هر مدل، مثلاً انحراف بین سرعت باد پیش ‌بینی‌ شده و سرعت باد اندازه ‌گیری شده، اقتصاد دانان توانستند برای هر مدل ارتقا یافته مبلغی را به دلار تعیین کنند.

شیلدز گفت: محققان برای مدت طولانی تلاش کرده ‌اند تا برای پیش‌ بینی خود میزان مالی قائل شوند. پژوهشگران می ‌دانند که مدل‌ هایشان در حال بهتر شدن بوده و می ‌دانند که مردم از این مدل ‌ها در تصمیم‌ گیری ‌های مهم اقتصادی استفاده می‌ کنند، اما برای تعیین کمیت دقیق ارزش آن مشکل دارند.

به گزارش سیناپرس، این تیم تحقیقاتی اکنون در حال برنامه‌ ریزی برای ارزیابی پیش ‌بینی بهبود پوشش ابری برای تامین ‌کنندگان انرژی خورشیدی هستند.

شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی Renewable and Sustainable Energy منتشر شده است.