چرا نپتون و اورانوس در رنگ ‌های متفاوت ظاهر می ‌شوند

به گزارش سیناپرس، هر دو سیاره نپتون و اورانوس با توجه به اندازه، جرم و ترکیب جوی بسیار شبیه به هم هستند، اما سایه های آبی آنها بسیار متفاوت به نظر می رسد.

با در نظر گرفتن طول موج مرئی، اورانوس دارای سایه کم رنگ متمایز فیروزه ای بوده، در حالی که نپتون دارای یک رنگ آبی عمیق و پررنگ است. اما ستاره شناسان اکنون دریافته اند که چرا هر دو سیاره از نظر رنگ متفاوت هستند.

دلیل عدم توضیح این تفاوت تا کنون به دلیل عدم وجود داده های مشابه برای مقایسه است. طبق مطالعات قبلی، هر سیاره بر روی مناطق با طول موج مجزا متمرکز شده، در حالی که محققان مقایسه جدیدی را با یک مدل جوی منفرد ایجاد کردند که با مشاهدات هر دو سیاره از تلسکوپ فضایی هابل، تلسکوپ فروسرخ ناسا و همچنین تلسکوپ جمینی شمالی مطابقت دارد. بر اساس این مدل، مه اطراف اورانوس در اطراف نپتون غلیظ تر است.

با توجه به گفته پژوهشگران ناسا و آزانس فضایی اروپا، اورانوس دارای اتمسفر کندی است که آن را از نپتون سبک تر می کند و در صورت عدم وجود مه در جو نپتون و اورانوس، هر دو سیاره رنگ آبی مشابهی دارند که منجر به پراکندگی نور آبی در آنها می شود.

طبق مدل مورد پژوهش، سه لایه آئروسل در جو نپتون و اورانوس وجود دارد و لایه کلیدی که بر رنگ ها تأثیر می گذارد، لایه میانی و لایه ذرات مه بوده که در اورانوس در مقایسه با نپتون ضخیم تر است.

به گزارش سیناپرس، به گفته این تیم تحقیقاتی در هر دو سیاره، یخ متان بر روی ذرات این لایه متراکم می ‌شود که ذرات را به داخل جو کشیده و از آنجایی که نپتون جو متلاطم فعال ‌تری نسبت به اورانوس دارد، جو روی نپتون در کوبیدن ذرات متان به درون اتمسفر کارآمدتر است.

به گزارش سیناپرس، لایه های مه در نپتون از لایه ی مه در اورانوس نازک تر است و این امر منجر به سایه آبی قوی تری در نپتون می شود.

شرح کامل این پژوهش جذاب در آخرین شماره مجله تخصصی Geophysical Research: Planets منتشر شده و در دسترس علاقه مندان قرار دارد.