تصویربرداری دقیق سه بعدی به کمک یادگیری عمیق

به گزارش سیناپرس، با توسعه سریع فناوری اطلاعات و اپتوالکترونیک، تصویربرداری و سنجش سه بعدی اجسام به یک خط مقدم تحقیقاتی در علم مترولوژی نوری تبدیل شده است. درواقع، پس از گذار انسان از تک رنگ به رنگی، از وضوح پایین به وضوح بالا و از عکس ایستا به ویدیوی پویا، تکامل از «عکاسی دو بعدی» به «حسگر سه بعدی»، به انقلاب چهارم حوزه تصویربرداری تبدیل شده است. 

در این راستا، روشی به نام پروفیلومتری پروجکشن حاشیه ای یا FPP، یکی از معروف ترین فناوری های تصویربرداری سه بعدی است که قابلیت اندازه گیری غیر تماسی، رزولوشن بالا، سرعت بالا و میدان کامل را دارد و امروزه به طور گسترده در زمینه های مختلف مانند ساخت و تولید هوشمند، مهندسی معکوس، بازرسی صنعتی و حفاظت از میراث فرهنگی به کار گرفته می شود.

انتظارات در مورد تکنیک FPP، دقت بالا درکنار سرعت بالا است. در حالی که این دو جنبه در ماهیت، متناقض به نظر می رسند. اما پژوهشگرانی از دانشگاه علم و فناوری چین اخیرا یک تکنیک FPP با فرکانس دوگانه-مولتی پلکسی و با قابلیت یادگیری عمیق را گزارش کرده اند که تصویربرداری سه‌بعدی بدون ابهام را با دقت بالا امکان‌پذیر می‌کند.

در این تکنیک، سیستم فوق از طریق یادگیری از تعداد زیادی مجموعه داده، می تواند تصویربرداری سه بعدی از سطح را بدون هیچ گونه بخش مبهمی انجام دهند.به گزارش سیناپرس، به گفته مجریان این تحقیق، انتظار می رود روش جدید یعنی تکنیک FPP مالتی پلکس با قابلیت یادگیری عمیق پیشنهادی، شکاف سرعت بین تصویربرداری سه بعدی و حسگر دوبعدی را پر کند و به بازسازی شکل سه بعدی بدون ابهام تک فریم دست یابد.

به گزارش سیناپرس، این یافته ها در مجله مرتبط با پیشرفت های تصویربرداری و نور، Opto-Electronic Advances منتشر شده اند.

ترجمه: رهاامیدوار
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا