نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نوید تولید دارویی برای آلزایمر به کمک یک داروی دیابت

به گزارش سیناپرس،یافته هایی که طی یک پژوهش جدید بین المللی انجام شده توسط موسسه کارولینسکای سوئد به دست آمده اند، نشان می دهند مکانیسم‌های مرتبط با یک داروی خاص دیابت، می‌توانند به محافظت در برابر بیماری آلزایمر نیز کمک کنند. بر اساس این یافته ها، پروتئین هدف این دارو می تواند کاندیدای جالبی برای درمان بیماری آلزایمر باشد.

امروزه بیماری آلزایمر به طور فزاینده ای در حال گسترش است، اما هنوز هیچ دارویی برای آن وجود ندارد که بتواند بر کاستن از روند بیماری تأثیر مناسبی بگذارد. 

تولید داروهای جدید کاهنده اثرات برای این بیماری نیز فرآیندی کند، پرهزینه و پیچیده است. بنابراین، یک استراتژی جایگزین برای آن، یافتن داروهایی است که قبلاً تأیید شده‌اند و می‌توانند در برابر بیماری خاصی مؤثر باشند و قابلیت توسعه به حوزه کاربردی جدید را دارند.

مدتی است داروهای دیابت به عنوان کاندیداهای احتمالی در رابطه با آلزایمر مطرح شده‌اند، اما تاکنون مطالعاتی که این داروها را برای بیماری آلزایمر آزمایش کند، انجام نشده یا اگر شده، نتایج قانع‌کننده‌ای نداشته‌اند. همین موضوع باعث شد که محققان موسسه کارولینسکا، از روش های ژنتیکی برای مطالعه دقیق تر این موضوع استفاده نمایند.

به گفته این محققان، نوع های ژنتیکی نزدیک به ژن‌هایی که پروتئین‌های هدف داروی دیابت را کد می‌کنند، می‌توانند تغییرات فیزیولوژیکی مشابه اثرات آن دارو را ایجاد کنند. 

آن ها با شناسایی نوع های ژنتیکی که اثر فارماکولوژیک داروهای دیابت، یعنی کاهش گلوکز خون را تقلید می کنند، شروع کردند و این کار را از طریق تجزیه و تحلیل داده های بیش از 300 هزار شرکت کننده طرح بیوبانک بریتانیا انجام دادند.

این تجزیه و تحلیل ها، نوع هایی را در دو ژن مختلف شناسایی کرد که با هم، پروتئین هدف یک کلاس از داروهای دیابت به نام سولفونیل اوره را کد می کنند. 

آن ها سپس ارتباط بین نوع های ژنتیکی شناسایی شده و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را بررسی کردند. به گزازش سیناپرس، این کار با تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده قبلی از بیش از 24 هزار فرد مبتلا به بیماری آلزایمر و 55 هزار فرد عادی انجام شد. 

این تجزیه و تحلیل ها و مقایسات مرتبط با آن ها نشان داد که نوع های ژنتیکی در ژن های سولفونیل اوره با کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط هستند.

مجریان تحقیق می گویند: نتایج ما نشان می دهند که پروتئین هدف داروی سولفونیل اوره مورد نظر، یعنی کانالی موسوم به KATP ممکن است یک هدف درمانی برای درمان و پیشگیری از بیماری آلزایمر باشد. این پروتئین در لوزالمعده و همچنین در مغز بیان می‌شود و برای درک کامل زیست شناسی زیربنایی آن به مطالعات بیشتری نیاز است.

قابل ذکر است این یافته ها که اکنون امید جدیدی را برای یافتن یک داروی مناسب برای کنترل بیماری سخت آلزایمر ایجاد کرده اند، در نشریه Neurology منتشر شده اند.

ترجمه: رها امیدوار
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل