نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ساخت سریع ترین سیستم جذب کربن از هوا در جهان

به گزارش سیناپرس، به دلیل انباشتگی دی اکسید کربن در اتمسفر، محدود کردن انتشار گازهای گلخانه ‌ای دیگر جواب گو نبوده و لازم است به شکلی گسترده‌ تر دست به کار شویم.

در فرآیند جدید، فن آوری های جذب مستقیم هوا ، معمولاً دی اکسید کربن را با پمپ کردن و عبور از نوعی فیلتر یا کاتالیزور ساخته شده از خاک رس یا تفاله قهوه حذف می‌ کنند. در نوع دیگر، هوا را از یک مایع عبور می دهند که می ‌تواند دی اکسید کربن را جذب کرده یا باعث تغییر آن به کریستال ‌های جامد ‌شود.

به گفته محققان، ترکیب جدید در دسته سیستم ‌های جداسازی فاز مایع-جامد رده بندی می‌ گردد. این فرآیند همچنین، بسیار سریع ‌تر از سایر تکنیک ‌های جذب کربن به نتیجه رسیده و ۲۰۱ میلی‌ مول دی اکسید کربن را در یک ساعت حذف می‌ کند. این امر به معنی اینست که فن آوری های جذب مستقیم هوا حداقل دو برابر سریع ‌تر از سایر سیستم‌ های آزمایشگاهی و بسیار سریع‌ تر از دستگاه برگ مصنوعی می ‌تواند دی اکسید کربن موجود را حذف کند.

به گزارش سیناپرس، کربن باقی مانده در انتهای این فرآیند، تبدیل به تکه ‌هایی جامد از اسید کاربامیک می ‌شود که می ‌تواند تقریباً به راحتی از مایع جدا شده و در صورت نیاز می ‌توان آن را با شیوه گرم کردن، تا رسیدن به ۶۰ درجه سانتیگراد به دی اکسید کربن گازی تبدیل کرد. در هر حالتی از جامد و یا گاز می‌ توان کربن را ذخیره کرده یا در فرآیندهای صنعتی یا شیمیایی مجدداً مورد بهره برداری قرار داد.

سیستم جدید بسیارامیدوار کننده است، البته، همیشه مسئله مقیاسه روش‌ های متفاوت جهت دستیابی به بهترین روش مورد توجه قرار دارد. جوامع انسانی هر ساله حدود ۳۰ میلیارد تن دی اکسید کربن را وارد جو کرده و بزرگترین کارخانه جذب کربن هوا در جهان، تنها توانایی خارج کردن ۴ هزار تن دی اکسید کربن در سال را دارد. 

به گزارش سیناپرس، با این حال، حتی جذب کربن با مقدار محدود هم می ‌تواند کمک کننده باشد و هر چه فن آوری ‌های بیشتری برای این کار بزرگ در اختیار داشته باشیم، پیشرفت های بیشتری به دست خواهیم آورد.

محققان در انتها ابراز امیدواری کردند که این نوع توجه به آلودگی هوا باعث تشویق جوامع دیگر نیز می شود. شایان ذکر است که محققان در مطالعات اخیر در حال کار بر روی بازدهی بهتر این سیستم و بررسی چگونگی بازیافت کربن جذب شده به بهترین شکل هستند.
شرح کامل این پژوهش جذاب در آخرین شماره مجله تخصصی ACS Environmental Au منتشر شده است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل