نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

حل مشکل مصرف قرص در کودکان

به گزارش سیناپرس، علیرغم ارزشی که داروهای خوراکی در درمان همه چیز از سردرد گرفته تا کووید-۱۹ دارند، ممکن است در بلعیدن قرص ها مشکلاتی برای کودکان و بزرگسالان وجود داشته باشد. همچنین نیاز به آب می تواند این مشکلات را در کشورها و مناطق در حال توسعه، پیچیده کند. در این راستا دانشمندان ژلی روغنی ابداع کرده ‌اند که این مشکلات را برطرف کرده و می‌ توان آن را با داروهای ضروری پر کرده و مانند ماست برای بلعیدن آسان از آن استفاده کرد.

برای ساخت این محصول تیمی از محققان بین المللی حدود ۱۰ سال تلاش کرده اند تا مصرف داروهایی که معمولاً به شکل قرص بوده و برای کودکان تجویز می شوند را آسان تر کنند. برخی از داروها را می توان در آب حل کرد، اما فرض بر این است که آب تمیز در دسترس نبوده و همچنین برای پایدار نگه داشتن مخلوط حاصل نیاز به یخچال است.

دانشمندان در عوض به ژل‌ های مبتنی بر روغن روی آوردند که می ‌تواند داروها را حل کرده، آنها را در دماهای شدید پایدار نگه داشته و با دارو‌های مختلف سازگار باشد و نیاز به آب تمیز را نفی کند. به گزارش سیناپرس، این روش جدید به عنوان اولئوژل شناخته شده و معمولاً در صنایع غذایی برای تغییر بافت غذاهای روغنی و افزایش نقطه ذوب شکلات و بستنی استفاده می شوند.

دانشمندان با آزمایش روغن‌ های مختلف و عوامل ژله ای خوراکی از جمله کنجد، بذر کتان، پنبه ‌دانه، موم زنبور عسل و موم سبوس برنج، دریافتند که می ‌توانند ژل ‌هایی با بافت ‌های مختلف از موادی شبیه نوشیدنی‌ های غلیظ شده تا نوشیدنی‌هایی شبیه به ماست، تشکیل دهند.

این موارد همچنین طعم های متفاوتی را ارائه می دهند که پس از مشورت با آزمایش کنندگان، دانشمندان دریافتند که رنگ های خنثی ومواد خوراکی مانند روغن پنبه دانه یا کنجد، جذاب ترین گزینه هستند.به گزارش سیناپرس،  سپس تیم تحقیقاتی به فهرست داروهای ضروری سازمان بهداشت جهانی برای کودکان روی آورد و سه داروی پرازیکوانتل، لومفانترین و آزیترومایسین را انتخاب کرد. این داروها به ترتیب برای درمان عفونت های انگلی، مالاریا و عفونت های باکتریایی استفاده می شوند که قابلیت حل در آب حل ندارند. 

آمیا کرتان (Ameya Kirtane) پژوهشگر ارشد این مطالعات گفت: بر اساس این فهرست، بیماری‌های عفونی واقعاً برای محافظت از کودکان پر اهمیت هستند. بسیاری از فعالیت هایی که ما در این مطالعه انجام دادیم روی داروهای بیماری های عفونی متمرکز بود، اما از نقطه نظر فرمولاسیون، مهم نیست که چه دارویی را در این سیستم ها قرار می دهیم. به گزارش سیناپرس، سپس این داروها با ژل های مبتنی بر روغن مخلوط شده و تیم یک سیستم مشابه یک بسته ماست فشرده را طراحی کرد.

در ادامه این روش بر روی خوک ‌ها آزمایش شد و تیم تحقیقاتی دریافتند که ژل ‌های روغنی می ‌توانند به طور موثر دوزهایی برابر یا بالاتر از آنچه که فرد می ‌تواند از قرص‌ها جذب کند، ارائه دهند.

ژل ها همچنین در دمای ۴۰ درجه سانتیگراد به مدت چند هفته و در دمای ۶۰ درجه سانتیگراد به مدت یک هفته ثابت ماندند و به خوبی برای حمل و نقل ایمن با کامیون های بدون یخچال به خوبی سازگار بودند.

به گزارش سیناپرس، جووانی تراورسو (Giovanni Traverso) محقق ارشد این مطالعه گفت: این پلت فرم ظرفیت ما را برای درمان موثر کودکان و بزرگسالانی که در دریافت دارو مشکل دارند، تغییر می ‌دهد و با توجه به سادگی سیستم و هزینه پایین آن، می ‌تواند تأثیر فوق‌العاده ‌ای در سهولت مصرف دارو برای بیماران داشته باشد.

شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Science Advances منتشر شده است. 

مترجم: سامیه خسروی زاده

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل