نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

شیر کم چرب به لاغری کمک می کند

به گزارش سیناپرس، محققان در مطالعات خود دریافتند در هنگام رعایت رژیم غذایی، نوشیدن شیر کم چرب می تواند روند کاهش وزن را تسریع کند. در طول این مطالعه مشخص شد زنان چاق و دارای اضافه وزن، زمانی که هر روز یک و نیم پیمانه شیر کم ‌چرب می‌نوشیدند، در مدت ۸ هفته ۴ و نیم کیلو وزن کم کردند.

همچنین شیر حاوی ویتامین D و کلسیم است که تحقیقات انجام شده نشان می دهد هر دوی این مواد با کاهش وزن مرتبط هستند. از سوی دیگر باید توجه داشت که حدود ۵۰ درصد از افراد چاق، کمبود کلسیم دارند و نیمی از جمعیت عمومی جهان دچار کمبود ویتامین D هستند.

محققان در طول این مطالعات دریافتند که شیر سویا نیز به لاغری کمک می کند، اما این ماده به اندازه لبنیات در کاهش وزن موثر نیست.

پژوهشگران این تیم مطالعاتی درباره موضوع فوق می نویسند: یافته های ما نشان داد که مصرف شیر کم‌ چرب تأثیر مفید رژیم غذایی با محدودیت انرژی را بر چاقی مرکزی و عمومی افزایش می‌ دهد و بنابراین می‌ توان رژیم غذایی غنی از کلسیم لبنی را در افراد چاق امتحان کرد.
لازم به توضیح است که ۱۰۰  زن در این مطالعه شرکت کرده و رژیم غذایی کنترل شده با کالری دریافت کردند. علاوه بر این، به برخی افراد سه وعده شیر کم چرب، به برخی دیگر شیر سویا و به گروهی دیگر فقط مکمل کلسیم داده شد.

نتایج این مطالعه شامل موارد زیر بود:

گروه دریافت کننده شیر کم چرب در پایان مطالعه ۴ و نیم کیلو وزن از  دست داد در حالی که افرادی که شیر سویا مصرف کرده بودند ۳ و نیم کیلو و گروه دریافت کننده مکمل های کلسیمی حدود ۴ کیلو از دست داده بودند.

محققان در نتیجه گیری مرتبط با این مطالعه عنوان کردند:‌رژیم غذایی (کاهش ۵۰۰ کیلوکالری در روز) به مدت ۸ هفته می تواند منجر به کاهش قابل توجه وزن، شاخص توده بدنی ،دور کمر و البته توده چربی بدن شود. به گزارش سیناپرس، شرح کامل این پژوهش در مجله تخصصی Cardiovascular Diseases منتشر شده است.

مترجم: رضوان خندان
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل