نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

از دانشگاه بی هدف پایان نامه کاربردی خارج نمی شود

دکتر مهدی گلشنی عضو سابق شورایعالی انقلاب فرهنگی و عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف در گفتگو با خبرنگار سیناپرس با بیان اینکه برخی دانشگاهیان ما هنوز هدف از تحصیل را نمی دانند، گفت: کافی است یک جامعه آماری دانشجویی را در نظر بگیریم و از آنها بپرسیم که برای چه هدفی به دنبال علم هستند؟ برای چه تحصیل می‌کنند؟ قدیم‌ترها و در دوران تمدن اسلامی در پاسخ به این سوالات می‌گفتند می‌خواهند جهان را درک کنند، سپس گفتند میخواهند علم الهی را بفهمند و هرچه پیش می‌رویم هدف علم آموزی به سمت رفع نیازهای بشر حرکت می‌کند.

وی افزود: به طور کلی علم برای دانشمندان واقعی برای رفع نیازهای انسانی بوده است اما در عصر ما اموختن علم برای قدرت و ثروت بیشتر به کار می رود، متاسفانه در حال حاضر برای پیش بردن علم و مرزهای دانش تلاشی نمیکنند و هدف از تحصیل محدد به کسب مدرک، شغل و مقام است.

این فیزیکدان و نظریه‌پرداز ایرانی در ادامه گفت: متاسفانه درصد کمی از دانشجویان برای آموختن علم و درک جهان هستی درس میخوانند و بقیه به دنبال شغل هستند.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف در پاسخ به این سوال که چرا پایان‌نامه‌های دانشجویان دانشگاه های کشور کاربردی نیست و سرنوشت بیشتر این پایان نامه ها خاک خوردن در کتابخانه هاست، گفت:  پایان نامه های دانشجویان ما برای رفع نیاز های کشور نیست، پایان نامه ها برای درک و فهم بیشتر طبیعت نیست و به همین علت در مسائل کاربردی به کار گرفته نمی‌شود و ین روند باید تغییر کند.

گلشنی با توضیح چگونگی تغییر روند کاربردی شدن پایان نامه ها عنوان کرد: اساتید دانشگاه باید مسیر را برای دانشجویان روشنگری و اصلاح کنند و معیارهای ارزیابی نیز باید تغییر کند، جامعه علمی ما باید بیدار شود که این امور هم به عهده اساتید است و هم مسوولان کشور باید در قانون گذاری و اجرای قوانین اصلاحات و بازنگری داشته باشند.

وی همچنین با انتقاد از کاغذی بودن پایان نامه ها گفت: پایان نامه های بدون هدف و بی کاربردی داریم که فقط درختان را برای نوشتن آن ها بر روی کاغذ نابود می کنیم، علاوه بر اینکه مسوولان باید فکری برای کاربردی شدن پایان نامه ها کنند باید پایان نامه نویسی نیز به صورت الکترونیکی باشد.

این استاد دانشگاه در پایان عنوان کرد: همچنین در این میان بسیاری عوامل و آسیب‌هایی در سیستم پژوهش دانشگاهی ما  وجوددارد که دست به دست هم می‌دهند تا اغلب رساله‌های دکترا و پایان نامه های دانشجویی نیز ناکارآمد باشند.

گزارش:تانیا حسن پور

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل