نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

وضعیت آبله میمونی خطرناک تر از چیزی است که به نظر می رسد

به گزارش سیناپرس، سیلوی برایاند، مدیر بخش آمادگی و پیشگیری از بیماری های همه گیر سازمان بهداشت جهانی، در یک جلسه توجیهی اذعان کرد: ما نمی دانیم که آیا فقط قله کوه یخ را می بینیم یا موارد بیشتری از آبله میمونی وجود دارد که هنوز شناسایی نشده است.

از زمانی که بریتانیا برای اولین بار یک مورد تایید شده آبله میمونی را در ۷ ماه می گزارش کرد، نزدیک به ۲۰۰ مورد به آژانس بهداشت سازمان ملل در کشورهایی که این ویروس بومی آن نیست، گزارش شده است.

مرکز پیشگیری و کنترل بیماری های اتحادیه اروپا تعداد مبتلایان به این بیماری را ۲۱۹ نفر اعلام کرده است  و طی این مدت شاهد هستیم که آبله میمونی به طور ناگهانی در بیش از ۲۰ کشور دیگر در سراسر جهان از جمله ایالات متحده، استرالیا، امارات متحده عربی و نزدیک به ۱۲ کشور اتحادیه اروپا شناسایی شده است.

وزارت بهداشت اسپانیا روز جمعه اعلام کرد: تاکنون ۹۸ مورد در این کشور تایید شده است، در حالی که بریتانیا در حال حاضر ۹۰مورد عفونت تایید شده را گزارش می کند. به گزارش سیناپرس، وزارت بهداشت پرتغال نیز ۷۴ مورد تایید شده را ثبت کرده و افزود که همه موارد در مردان، عمدتا زیر ۴۰ سال است. در همین حال آرژانتین روز جمعه دو مورد نخست آبله میمونی را در آمریکای لاتین تایید کرد.

برایاند به نمایندگان کشورهای عضو حاضر در مجمع جهانی بهداشت در ژنو گفت: ما هنوز در ابتدای این رویداد هستیم و احتمالا در روزهای آینده موارد بیشتری خواهیم داشت. وی در ادامه توضیحات خود تاکید کرد که نیازی به ترسیدن و ایجاد وحشت نیست زیرا این بیماری این بیماری مانند کرونا نمی تواند با سرعت گسترش پیدا کند.

آبله میمونی نوعی زیر شاخه از ویروس آبله محسوب می شود. یک بیماری کشنده که در سال ۱۹۸۰ ریشه کن شد. باید توجه داشت که آبله میمونی به نسبت آبله شدت کمتری داشته و نسبت مرگ و میر آن ۳ تا ۶ درصد است و خوشبختانه اکثر افراد در عرض سه تا چهار هفته بهبود می یابند. علائم اولیه این بیماری شامل تب بالا، تورم غدد لنفاوی و بثورات آبله مرغان است.

مدیر بخش آمادگی و پیشگیری از بیماری های همه گیر سازمان بهداشت جهانی خاطرنشان کرد: راه درمان زیادی برای این بیماری وجود ندارد، اما برخی از داروهای ضد ویروسی که علیه آبله ساخته شده اند، از جمله داروهایی که اخیراً توسط آژانس دارویی اروپا در برابر آبله تایید شده است، می تواند مفید باشد. واکسن های ساخته شده برای آبله نیز حدود ۸۵ درصد در پیشگیری از آبله میمون موثر هستند.

به گزارش سیناپرس، از آنجایی که آبله بیش از چهار دهه است که تهدیدی ایجاد نکرده است، اکثر افراد زیر ۴۵ سال این واکسن را دریافت نکرده‌اند و منابع تزریقی واکسن آبله نیز امروزه بسیار محدود است.

برایاند در ادامه گفت: کارشناسان در تلاش هستند تا مشخص کنند چه چیزی باعث این وضعیت غیرمعمول شده است و تحقیقات اولیه نشان می دهد ویروسی که باعث آبله میمونی می شود تغییر کرده یا جهش یافته است.

او در خاتمه توضیحاتش ابراز امیدواری کرد که شیوع این بیماری متوقف شود. ما اکنون فرصت خوبی برای توقف انتقال داریم. اگر ما اقدامات درست را در حال حاضر انجام دهیم، احتمالاً می توانیم به راحتی این موضوع را مهار کنیم.

مترجم: فاطمه کردی
منبع: theguardian
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل